برای درمان شقاق چه بخوریم؟

برای درمان شقاق چه بخوریم؟ – خوراکی های مفید و مضر

اغلب کسانی که گرفتار شقاق شده اند، این مشکل را دارند که برای درمان شقاق چه بخوریم؟ شقاق مقعدی یک مشکل و زخم رایج در نشیمنگاه است. با این حال، آنها معمولاً یک بیماری جدی به حساب نمی آیند. آنها می توانند افراد را در تمام سنین و مراحل زندگی تحت تاثیر قرار دهند، و بیشتر از بقیه سنین، در نوزادان و کودکان خردسال دیده می شوند. زیرا این گروه سنی اغلب یبوست را تجربه می کنند.

در بیشتر موارد، شقاق ناشی از دفع مدفوع سفت و خشک ایجاد می شود. سایر علل شایع آن یبوست، زور زدن و بیماری التهابی روده است. در موارد نادر، شقاق مقعدی می تواند در نتیجه ابتلا به HIV، سرطان مقعد و تومورها رخ دهد.

زخم مقعدی معمولاً در عرض 6-4 هفته بهبود می یابد. اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند به کاهش درد و عوارض ناشی از شقاق کمک کند، اگرچه هیچ غذایی نمی تواند شقاق را قطعی درمان کند.

همچنین بخوانید: درمان سريع و قطعي شقاق

رژیم غذایی برای شقاق مقعدی

دردی که در حین و بعد از اجابت مزاج بعد از شقاق مقعدی احساس می کنید، به قدری بد است که بسیاری از افراد برای اجتناب از آن مدفوع خود را در روده نگه میدارند. متاسفانه، مدفوع نکردن ممکن است اوضاع را بدتر کند. اگر شماهم این دغدغه را دارید که برای درمان شقاق چه بخوریم، برخی از رژیم های غذایی مفید و مضر شامل موارد زیر هستند:

غذاهای سرشار از فیبر

افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی مدفوع را نرم و حجیم، و دفع را آسان تر می کند. بزرگسالان به ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر در روز نیاز دارند.

برخی از بهترین غذاهای پرفیبر که در صورت داشتن شقاق مقعدی باید بخورید عبارتند از:

  • نان، غلات و ماکارونی 100% گندم کامل
  • غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، کینوا و برنج قهوه ای
  • لوبیا، عدس و نخود
  • میوه هایی مانند انواع توت ها، سیب و پرتقال
  • سبزیجاتی مانند بروکلی، سبزیجات برگ دار و هویج
  • آجیل و دانه ها

وقتی فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، به آرامی پیش بروید تا سیستم گوارشی شما بتواند با رژیم جدید سازگار شود. خوردن بیش از حد فیبر به سرعت ممکن است باعث گاز، نفخ و یبوست شود.

همچنین بخوانید: روشهای درمان یبوست

غذاهای نرم کننده مدفوع

ممکن است برای کاهش ناراحتی در حین اجابت مزاج پزشک داروهای نرم کننده مدفوع جویز کند، اما برخی از غذاهایی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید ممکن است اثر مشابهی داشته باشند.

آلو و آب آلو حاوی سوربیتول، الکل قندی است که دستگاه گوارش شما نمی تواند آن را جذب کند. هنگامی که سوربیتول به روده بزرگ شما می رسد، آب را جذب کرده (مدفوع شما را نرم می کند) و اثر ملین دارد. آلو همچنین منبع فیبر است.

اگر علاقه ای به آب آلو دارید، می توانید آب سیب یا آب گلابی را امتحان کنید. این آب میوه ها همچنین حاوی سوربیتول هستند.

غذاهای آبرسان

هنگامی که مصرف فیبر خود را افزایش دادید، باید مایعات بیشتری مصرف کنید. آب بهترین انتخاب است. اما می توانید مایعات را از غذایی که می خورید نیز دریافت کنید.

خیار، گوجه فرنگی، هندوانه و پرتقال محتوای آب بالایی دارند و غذاهای آبرسان خوبی هستند. آنها همچنین منبع فیبر غنی به شمار میروند.

هر چه ضایعات غذایی طولانی‌ تر در روده بزرگ شما بمانند، دفع آن‌ها سخت‌ تر می‌ شود. مدفوع زمانی که شقاق مقعدی دارید دردناک است، اما عدم مدفوع این وضعیت را تشدید می کند. افزودن فیبر و مایعات برای نرم شدن مدفوع، دفع را آسان‌ تر کرده و به طور بالقوه باعث درد مقعدی کمتری می‌ شود.

برای درمان شقاق چه بخوریم؟

ممکن است در طول زمان متوجه بهبودی در درد خود شوید، اما بهبودی کامل شقاق مقعدی ممکن است تا 10 هفته طول بکشد. توصیه می کنیم برای جلوگیری از مشکلات گوارشی به خوردن یک رژیم غذایی پر فیبر ادامه دهید. یا موارد زیر را امتحان کنید:

لیمو

آیا لیمو برای شقاق مقعدی مفید است؟

لیموها سرشار از ویتامین C هستند. در واقع، آب 1 لیمو 21 درصد از ارزش روزانه (DV) ویتامین C برای یک بزرگسال را دارد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش اساسی در سنتز کلاژن و سلامت پوست دارد. مشخص شده است که در تمام مراحل بهبود زخم نقش داشته و کمبود آن می تواند به طور قابل توجهی روند بهبودی را مختل کند.

از آنجایی که ویتامین C محلول در آب است، در بدن ذخیره نمی شود، بنابراین دریافت روزانه ویتامین C کافی مهم است. از لیموترش در آب یا چای لذت ببرید. انجام این کار همچنین باعث آبرسانی کافی برای جلوگیری از یبوست یا مدفوع خشک می شود.

موز

موز منبع خوبی از فیبر است که میتواند به رفع یبوست کمک کند. یک تحقیق علمی نشان داد که 77 درصد از افراد مبتلا به یبوست پس از افزایش مصرف فیبر، دفعات مدفوع و قوام مدفوع نرم‌ تری را تجربه کردند.

یک موز متوسط ​​حاوی 3 گرم فیبر است که منبع خوبی از این ماده مغذی است. به مردان و زنان توصیه می شود که به ترتیب 38 گرم و 25 گرم فیبر در روز مصرف کنند.

رسیده بودن موز شما مهم است. موز نارس سطح نشاسته مقاوم به آمیلاز بالاتری دارد که می تواند یبوست از قبل را تشدید کند. سطح نشاسته مقاوم موز با رسیدن میوه کاهش می یابد

زردچوبه

کورکومین، یک ماده فعال در زردچوبه، مدت‌ هاست که به دلیل خواص دارویی، از جمله خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن شناخته شده است. ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه به بهبود جذب کورکومین کمک می کند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده موضعی زردچوبه می تواند به بهبود زخم و اختلالات مربوط به پوست کمک کند. تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از درمان های موضعی زردچوبه برای شقاق مقعدی مورد نیاز است.

شیاف زردچوبه رایج تر می شود. با این حال، تحقیقاتی برای معتبر بودن این ادعا وجود ندارد. اکثر متخصصان پزشکی استفاده از شیاف را توصیه نمی کنند، زیرا ممکن است خطر پارگی مقعد را افزایش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 دیدگاه دربارهٔ «برای درمان شقاق چه بخوریم؟ – خوراکی های مفید و مضر»

  1. سلام، دکتر من سه چهار روزه بعلت یبوست از داخل مقعد دردی احساس می‌کردم که الان تبدیل به زخمی از داخل شده ،امروز با مدفوع دیدم دو قطره خون آمد، و درد شدیدی دارم، راهکار خانگی دارید

  2. سلام جناب دکتر عمل شقاق انجام دادم ولی اصلأ خوب نشدم باز خون میاد ازم درد دارم نمیتونم دستشویی بکنم بنظرتون عمل با لیزر کنم جواب میده

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام ممکنه زخم تحریک شده و سر باز کرده باشد باید برای تشخیص دقیق حضوری مراجعه کنید: 02188871078

  3. سلام دکتر من درحال شسشتو مدفوع بودم ناخنم بلند بود یذره انگار زخم کرده میسوزه چی بخورم که خوب بشه

  4. سلام مدتی است که دچار خونریزی شدید و سوزش مقعد شدم از خجالت دکتر هم نرفته ام لطفاً راهنمایی کنید از چه دارویی استفاده کنم

  5. غذاهای سفت کننده مدفوع هم کاشکی لیستشو میذاشتین که بدونیم و نخوریم

  6. سلام دکتر جان پیشنهاد میکنین بعد از عمل شقاق چی بخوریم که عود نکنه؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام لطفا قسمت “برای درمن شقاق چه بخوریم” رو مطالعه بفرمایید

  7. شقاق بالای مقعد دارم منظورم ترکیدگی وقرمزی چاک بالای مقعد
    حدود یکسال است لطفا راهنمایی بفرمایید به چه متخصصی مراجعه کتم