عکس انواع توده در ناحیه تناسلی مردان و زنان

لمس توده سفت زیر پوست ناحیه تناسلی مردان و زنان نشانه چیست؟

در برخی مواقع، ممکن است یک برآمدگی یا توده در ناحیه تناسلی ایجاد شود. این برجستگی ها ممکن است چیز خاصی نباشند، یا ظاهر آنها می تواند نشان دهنده وضعیت جدی تری باشد. اگر نگران این مورد هستید، حتما یک نوبت ویزیت با پزشک بگیرید. توده سفت زیر پوست در ناحیه تناسلی مرد و زنان اغلب میتواند تجمع غدد چربی باشد اما برای تشخیص دقیق حتما پزشک باید در جریان باشد.

برخی از انواع برآمدگی ها در ناحیه تناسلی بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، دو نوع برآمدگی و توده تناسلی که نباید نادیده گرفته شوند؛ عفونت و سرطان پوست و زگیل تناسلی.

در این مقاله به بررسی علائم توده تناسلی چیست در سایت تخصصی بیماریهای مقعدی کلینیک اچ پی وی می پردازیم.

توده تناسلی چیست؟

توده تناسلی به انگلیسی اصطلاحا Genital Bumps یا Lumps نامیده می شود. به طور کلی به رشد هر زائده غیر طبیعی در ناحیه داخل و خارج واژن یا مقعد و روی آلت تناسلی یا اطراف بیضه ها؛ توده تناسلی می گویند که گاهی با اذیت و ناراحتی همراه بوده و در موارد دیگر بی ضرر است.

Harmless bumps in the genital area include pimples, cysts, angiomas and molluscum. Pimples are small, red bumps that may be white at the tip and filled with pus.

برجستگی های بی ضرر در ناحیه تناسلی شامل جوش، کیست، آنژیوم و مولوسکوم ها میباشند. جوش ها برآمدگی های کوچک و قرمز رنگی هستند که ممکن است در نوک آن سفید و پر از چرک باشند.

https://www.sutterhealth.org/health/teens/physical/genital-bumps-lumps

توده های تناسلی بی ضرر

برجستگی های بی ضرر در ناحیه تناسلی شامل جوش، کیست، آنژیوم و توده هایی هستند که با لمس دست کمی جابجا می شوند.

  • کیست ها توده های گرد مایل به زردی در زیر پوست هستند که شبیه یک توپ یا سنگ ریزه کوچک بوده و به راحتی می توان آن ها را جابجا کرد. کیست ها ممکن است کمی بزرگ شوند، اما به طور کلی تقریباً ثابت می مانند و مشکلی ایجاد نمی کنند. آنها معمولاً به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو ایجاد می شوند. هیچ درمانی برای این موارد لازم نیست.
  • آنژیوم ها مجموعه های کوچکی از رگ های خونی هستند که قرمز روشن یا کمی ارغوانی هستند. آنها معمولاً بزرگ بوده یا خونریزی نمی کنند.
  • توده های چربی: این توده های  تناسلی در 90% مواقع به دلیل تجمع چربی در زیر پوست ناحیه تناسلی به صورت برآمده در می آیند. آنها ضرری برای سلامتی شما ندارند.

اگرچه توده های چربی هیچ بیماری ایجاد نمی کند یا شانس ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد، اما از راه تماس جنسی نیز منتقل می شوند و معمولاً نشانه ای از رابطه جنسی محافظت نشده است. در صورت ابتلا به هرگونه توده تناسلی مشکوک، به پزشک خود مراجعه کنید و از نظر احتمال سایر بیماری های مقاربتی مانند ویروس اچ آی وی HIV، سیفلیس، کلامیدیا و هپاتیت آزمایش دهید.

به استثنای سیفلیس، این بیماری های دیگر باعث ایجاد برجستگی در ناحیه تناسلی نمی شوند. افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های مقاربتی هستند کسانی اند که در سنین پایین رابطه جنسی دارند، تعدادی شریک جنسی متعددی داشته و از کاندوم استفاده نمی کنند.

دلایل ایجاد توده تناسلی چیست؟

به وجود آمده توده در ناحیه تناسلی ممکن است خود به خودی باشد ولی در اغلب موارد به دلیل بیماری یا عامل تحریک کننده خاصی ایجاد می شود. انواع دلایل توده تناسلی عبارتند از:

بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید که در انگلیسی Hemorrhoids نامیده می شود، اغلب توده های نسبتا سفتی بوده که داخل و خارج از مقعد در بین اسفنکترها به وجود می آیند. به عبارتی هموروئید توده یا توده‌ای از بافت در مقعد است که حاوی رگ‌های خونی بزرگ شده است. هر گونه افزایش فشار شکمی ممکن است علت ایجاد بواسیر شود. این عوامل ممکن است ناشی از موارد زیر باشند:

  • زور زدن مکرر برای اجابت مزاج، به ویژه در افرادی که از یبوست مزمن رنج می برند.
  • بارداری.
  • دوره های مکرر اسهال.
  • چاقی.

همچنین بخوانید: درمان بواسیر با لیزر و عمل هموروئید

عکس بواسیر خفیف در مقعد

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط یک ویروس و عفونت مقاربتی به نام اچ پی وی HPV ایجاد می شود. آنها برآمدگی های گوشتی رنگ و نرم روی پوست اندام تناسلی شما هستند که ممکن است یک عدد بوده یا شبیه به دسته ای از گل کلم ها به نظر برسد.

Warts tend to cluster in one spot, and while they usually don’t hurt, sometimes they can be itchy.
زگیل ها معمولاً در یک نقطه جمع می شوند و در حالی که معمولاً بدون درد هستند، گاهی اوقات ممکن است خارش داشته باشند.

plannedparenthood.org

زگیل ها گاهی اوقات خود به خود از بین می روند که مدت زمان زیادی هم طول میکشد، اما توسط پزشک در کمتر از نیم ساعت قابل درمان هستند.

همچنین بخوانید: درمان زگیل تناسلی

روی آلت تناسلی مردان

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی بسیار شایع است که می‌تواند باعث ایجاد تاول، زخم‌های قرمز رنگ روی فرج یا آلت تناسلی شما شود که گاهی اوقات خونریزی می‌کند یا مایع سفید یا شفافی از آن به بیرون نشت می‌کند. زخم های تبخال گاهی اوقات می توانند دردناک باشند، اما در برخی موارد ممکن است متوجه آن نشوید. هیچ درمان شناخته شده ای برای تبخال وجود ندارد، اما درمان می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند.

همچنین بخوانید: درمان تبخال تناسلی

شکل تبخال تناسلی در زنان و مردان

کیست مویی (جمع شدن موها در زیر پوست)

کیست مویی یا تجمع موهای زیر پوستی برای افرادی که موهای ناحیه تناسلی خود را می تراشند یا اپیلاسیون می کنند بسیار رایج است. آنها ممکن است شبیه یک جوش (یک برآمدگی برجسته که ممکن است به رنگ قرمز به نظر برسد). گاهی اوقات می توانید موها را دقیقاً در زیر برآمدگی مشاهده کنید. در اغلب موارد کیست های مویی باید با مداخله پزشک درمان شوند به صورت خود به خودی از بین نمی روند. امروزه بهترین درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال لیزر است.

همچنین بخوانید: لیزر کیست مویی

عکس غده کیست مویی کمر بعد از لیزر

آبسه مقعدی

آبسه مقعدی یا آنورکتال از عفونت ناشی از اپیتلیوم کریپتوگلندولار منشاء می گیرد. عقیده بر این است که اسفنکتر داخلی مقعد به طور معمول به عنوان مانعی برای انتقال عفونت از مجرای روده به بافت های عمیق پری رکتوم عمل می کند. هنگامی که عفونت به فضای بین اسفنکتریک دسترسی پیدا می کند، به راحتی به فضاهای مجاور رکتوم دسترسی پیدا می کند. گسترش عفونت می تواند فضای بین اسفنکتریک، فضای ایسکیورکتال یا حتی فضای فوق بالابر را درگیر کند. در نتیجه توده ای متورم را به وجود آورده که به آن آبسه مقعدی می گویند.

همچنین مطالعه کنید: درمان آبسه مقعدی چیست؟

مولوسکوم مسری

این بیماری مقاربتی می تواند به صورت برآمدگی های کوچک و سفت ظاهر شود. معمولاً یک یا چند زائده گرد و سخت در نزدیکی اندام تناسلی یا روی ران ها، بازوها، نیم تنه، گردن یا صورت خود خواهید داشت. آنها می توانند به کوچکی سر یک سنجاق یا به بزرگی یک پاک کن مداد باشند. مولوسکوم ها ممکن است تکی بوده یه به صورت دسته ای به وجود بیایند. برجستگی ها معمولاً به رنگ گوشت، صورتی یا سفید هستند و اغلب دارای فرورفتگی های ریز در وسط هستند. آنها معمولاً درد ندارند، اما ممکن است خارش، درد، تورم یا قرمزی داشته باشند. مولوسکوم مسری خود به خود در عرض شش ماه تا یک سال از بین می رود، اما می تواند تا چهار سال ادامه یابد.

همچنین بخوانید: مولوسکوم تناسلی چیست؟

جوش تناسلی

جوش های تناسلی، مانند جوش هایی که روی صورت خود می زنید، می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، به این معنی که گاهی اوقات روی پوست اندام تناسلی شما ظاهر می شوند. اگر متوجه شدید که برآمدگی‌های جوش مانند اطراف اندام تناسلی‌تان بدتر می‌شوند یا چرک از آن‌ها بیرون می‌آید، یا اگر دردناک شدند، به پزشک یا کلینیک اچ پی وی مراجعه کنید. این عارضه ممکن است نشانه‌ ای از عفونت باشد.

کیست واژن یا بارتولن

کیست ها توده های نرم و بدون درد بوده که می توانند در اطراف دهانه واژن و روی لابیا شما ظاهر شوند. کیست واژن رایج که در هر طرف دهانه واژن شما ظاهر می شود، کیست بارتولین نامیده می شود. غدد بارتولین مانند در هنگام هیجانات جنسی (زمانی که برانگیخته یا روشن هستید) واژن را مرطوب می کند. کیست در غدد بارتولین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که دهانه آن مسدود شده و مایع درست زیر پوست جمع شود. به طور کلی، کیست ها جای نگرانی ندارند، به خصوص اگر دردناک نباشند. می توانید چندین بار در روز در یک حمام گرم داشته و داخل لگن کم عمق نشسته یا از کمپرس گرم یا بسته آب استفاده کنید تا زمانی که کیست شما از بین برود یا خود به خود تخلیه شود. اما سعی نکنید به تنهایی کیست را تخلیه کنید، زیرا ممکن است منجر به عفونت شود. اگر کیست بزرگ شد یا برای راه رفتن یا نشستن راحت بیش از حد حساس شد، به پرستار یا پزشک مراجعه کنید.

اسکین تگ (تگ های گوشتی ریز و درشت)

تگ های پوستی زائده های کوچک روی پوست بوده که کمی شبیه زگیل هستند. آنها توسط یک ساقه کوچک و نازک به پوست متصل می شوند. برچسب های پوستی  به خصوص با افزایش سن رایج هستند. آنها هیچ آسیبی برای بدن ندارند، اما اگر اسکین تگ دردناکی دارید، این مورد را با پزشک در میان بگذارید.

درمان توده سفت زیر پوست در ناحیه تناسلی

درمان توده تناسلی در کشاله ران یا قسمت های دیگر، به علت اصلی آن بستگی دارد. در صورتی که این عارضه یک کیست باشد، ممکن است بدون درمان هم برطرف شود. با این حال، کیست های دردناک یا بزرگتر معمولا نیاز به تخلیه یا برداشتن جراحی دارند. اگر این متورم شدن ناشی از غدد لنفاوی باشد، پزشک ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک را در موارد عفونت باکتریایی تجویز کند.

درمان خانگی توده تناسلی

از این رو، استفاده از گرما یکی از بهترین درمان های خانگی برای توده تناسلی در زنان یا مردان محسوب می شود. خودتان برای انجام این کار میتوانید یک حوله تمیز بردارید، آن را با آب گرم خیس کنید و به آرامی به مدت 10 تا 15 دقیقه روی جوش قرار دهید. این کار را روزانه سه یا چهار بار تکرار کنید تا تورم کمتر شود. در صورتی که بعد از 2 روز تغییری ندیدید، به متخصص زنان یا پوست مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 دیدگاه دربارهٔ «لمس توده سفت زیر پوست ناحیه تناسلی مردان و زنان نشانه چیست؟»

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز ما همه روزه از ساعت 9 صبح الی 9 شب کلینیک هستیم. آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14

  1. دکتر مدتیه که وقتی مدفوع میکنم حس میکنم یه توده تیله میاد بیرون و برمیگرده داخل خیلی میترسم و هی خودمو نگه میدارم که نرم دستشویی

  2. نریمان

    دکتر من شقاق دارم و تقریبا دو هفتس که یه گوشت اضافه رو کنار مقعدم حس میکنم ممکنه که خودش خوب بشه؟

  3. غده در ناحیه تناسلی مردان نشونه سرطان هست؟ یه توده ای دارم که یکم بزرگ شده و نگرانم کرده

    1. hpvdarmanAdmin

      با سلام، خیر هر توده ای نشانه سرطان نمی باشد ممکنه بواسیر یا آبسه باشد که برای تشخیص دقیق باید حضوری مراجعه کنید. شماره تماس تعیین نوبت و مشاوره: 02188871078

  4. سلام وقت شما بخیر مرد هستم و توده سفت زیر پوست در ناحیه تناسلی خود احساس میکنم علت چیست

  5. علت بزرگی دستگاه تناسلی مردان چیه که برای یه سریا خیلی کوچیکه؟؟

  6. سلام خسته نباشید. من همسرم گوشت ادامه دارد درد می‌کشد چکار کنم