عکس ترشحات واژن

انواع ترشحات واژن با عکس + علائم و درمان های خانگی

ترشحات واژن که در پزشکی “لکوره” نام دارد، در اغلب موارد طبیعی و منظم است. با این حال، انواع خاصی از ترشحات واژن وجود دارد که می تواند نمایانگر عفونت باشد. ترشحات غیر عادی ممکن است زرد یا سبز باشد، و یا بوی بدی بدهد.

قارچ یا عفونتهای باکتریایی معمولا باعث ترشحات غیر طبیعی می شود. اگر متوجه شدید که ترشحات واژن غیر طبیعی و همراه با بوی نامطبوع دارید، برای تشخیص قطعی به پزشک خود مراجعه کنید.

انواع ترشحات واژن

انواع مختلفی از ترشحات واژن برحسب رنگ، بو و قوام وجود دارد. البته برخی از انواع ترشحات واژن طبیعی هستند و برخی دیگر نشان می دهد که این ترشحات نیاز به درمان دارند.

عکس انواع ترشحات واژن

سفید

ترشحات سفید، به خصوص در ابتدای یا پایان دوره قاعدگی، طبیعی است. با این حال، اگر ترشحات با خارش همراه است و دارای یک قوام ضخیم و پنیر مانند است، طبیعی نیست و نیاز به درمان دارد. این نوع تخلیه ممکن است نشانه ای از عفونت مخمر(قارچ) باشد.

شفاف و آبدار

تخلیه شفاف و آبدار کاملا طبیعی است. این می تواند در هر زمان از ماه رخ دهد. البته ممکن است پس از تمرین و یا فعالیت های سنگین افزایش یابد.

شفاف و کشدار

هنگامی که تخلیه شفاف است، اما کششی و مخاطی است، احتمالا بدن در حال تخمک گذاری است. این نوع ترشحات واژن از انواع معمول به شمار می رود.

قهوه ای یا خونی

ترشحات قهوه ای یا خونریزی معمولا طبیعی است، به ویژه هنگامی که در طول یا بعد از چرخه قاعدگی شما اتفاق می افتد. ترشحات اواخر دوره می تواند به رنگ قرمز به نظر برسد. همچنین ممکن است مقدار کمی تخلیه خون بین دوره ها را تجربه کنید، که  لکه بینی نامیده می شود.

اگر این علائم در طول زمان عادی دوره شما اتفاق می افتد و شما اخیرا رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، این می تواند نشانه ای از بارداری باشد. همچنین این ترشحات واژن در فاز اولیه بارداری می تواند نشانه سقط جنین باشد.

در موارد نادر، ترشحات قهوه ای یا خونین می تواند نشانه ای از سرطان آندومتر، سرطان دهانه رحم، فیبروئیدها یا  رشد دیگر توده های غیر طبیعی  باشد. به همین دلیل لازم است که سالانه تست لگن و پاپ اسمیر را انجام دهید.

زرد یا سبز

ترشحات زرد یا سبز، به خصوص هنگامی که ضخیم، زیاد و یا همراه با بوی ناخوشایند است، طبیعی نیست. این نوع تخلیه ممکن است نشانه عفونت تریکومونیاز باشد. که معمولا از طریق مقاربت جنسی گسترش می یابد.

ترشحات واژن برای چیست؟ (علت)

ترشحات واژن از جزئی از عملکردهای طبیعی واژن زنان و بدن است. این کار روش بدن برای تمیز کردن و حفاظت از مهبل (واژن) است. به عنوان مثال، ترشحات واژن با تحریک جنسی و تخمک گذاری افزایش مییابد. ورزش، استفاده از قرصهای جلوگیری از بارداری، و استرس نیز ممکن است باعث افزایش این ترشحات شود. با این حال، ترشحات غیر طبیعی از واژن معمولاً به علت عفونت است.

ترشحات واژن در صبح نشانه چیست؟

طبیعی است که هر روز مقداری ترشح داشته باشید. شما نمی توانید از آن جلوگیری کنید زیرا این چرخه روش بوده که بدن شما برای تمیز و سالم نگه داشتن واژن انجام می دهد. اگر نگران ترشح بیش از حد هستید، از پدهای روزانه یک بار مصرف استفاده کنید تا به جذب مایع کمک کند.

ترشحات واژن در بارداری چگونه است؟

افزایش ترشحات واژن در دوران بارداری طبیعی است. این اتفاق به دلیل جلوگیری از انتقال عفونت ها به داخل رحم شما است. افزایش سطح پروژسترون همچنین می تواند باعث ترشح بیشتر ترشحات شما شود. در صورت مشاهده تغییرات در ترشحات واژن در دوران بارداری، باید سریعا به دکتر زنان مراجعه کنید.

زگیل تناسلی در واژن

زگیل های ناحیه تناسلی به ویژه در واژن یا بیرون از آن روی مهبل خانم ها ناشی از ابتلا به ویروس اچ پی وی hpv است. این ویروس که شایع ترین بیماری مقاربتی زنان به شمار می رود، همراه با خروج ترشحات از واژن می باشد. بهتر است در هر شرایطی هرگونه ترشحات غیرطبیعی را جدی بگیرید.

❗ ❗ حتما بخوانید: زگیل تناسلی زنان و انواع زگیل تناسلی چیست ؟ ❗ ❗

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی یک عفونت کاملاً باکتریایی است، و موجب افزایش ترشحات واژن شده و بوی نامطبوعی به همراه دارد. البته در بعضی از موارد علائمی ایجاد نمی کند. زنانی که زایمان متعددی داشته و یا شرکای جنسی متعدد دارند، بیشتر از سایرین در معرض این عفونت قرار می گیرند.

تریکومونیاز

تریکومونیاز نوع دیگری از عفونت واژن است. که از یک میکرو ارگانیسم تک سلولی ناشی می شود. این عفونت معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می شود. اما می تواند با به اشتراک گذاشتن حوله ها یا لباس منتقل شود. این بیماری معمولاً ترشحات زرد یا سبز ایجاد می کند که بوی نامطبوعی دارد. درد، التهاب و خارش نیز علائم شایع این عارضه هستند، اگرچه برخی افراد نشانه ای ندارند.

عفونت قارچی

عفونت مخمر یک عفونت قارچی است که علاوه بر حساسیت، سوزش و خارش ایجاد کرده و باعث ترشحات سفید رنگ می شود. حضور قارچ در مهبل نرمال است، اما رشد آن می تواند در شرایط خاصی از کنترل خارج شود. موارد زیر ممکن است احتمال ابتلا به عفونت های مخمر را افزایش دهند:

  • فشار روحی و استرس
  • دیابت
  • استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری
  • بارداری
  • مصرف آنتی بیوتیک ها، به خصوص مصرف طولانی مدت بیش از 10 روز

گنوره و کلامیدیا

گنوره و کلامیدیا عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs) است که می تواند باعث ترشحات غیر طبیعی شود. در این حالت ترشحات اغلب زرد، سبز، یا تیره رنگ است.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی برآمدگی های آبداری هستند که مانند یک جوش بسیار ملتهب در سطح پوست ناحیه تناسلی خانم ها و آقایان ایجاد می شوند. با این تفاوت که تبخال تناسلی می تواند به صورت پراکنده رشد کرده و بزرگ تر شود. این برجستگی ها که اغلب با جوش معمولی اشتباه گرفته می شوند در صورت آسیب و ترکیدگی می توانند ترشحاتی از خود داشته باشند که لباس زیر را کثیف می کند.

❗ ❗ حتما بخوانید: علت تبخال تناسلی چیست ؟ ❗ ❗

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) نوعی عفونت است که اغلب از طریق تماس جنسی منتقل می شود. این بیماری زمانی ایجاد می شود که باکتری ها در واژن گسترش می یابند و و به سایر ارگان های تولید مثل می رسند. این بیماری ترشحات واژن را افزایش داده و موجب بد بو شدن آنها می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا سرطان دهانه رحم

عفونت ویروس اچ پی وی پاپیلوم (HPV) از طریق تماس جنسی منتقل می شود. این عفونت می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. در حالی که ممکن است هیچ نشانه ای وجود نداشته باشد، این نوع سرطان می تواند یک تخلیه خونین، قهوه ای را با بوی ناخوشایند ایجاد کند. سرطان گردن رحم به راحتی می تواند با پاپ اسمیر سالانه و آزمایش HPV شناسایی شود.

همچنین بخوانید: ویروس hpv چیست؟ علائم و روشهای انتقال

آزمایش hpv

علائم ترشحات غیر طبیعی

در صورتی که متوجه ترشحات غیرعادی واژن همراه با علائم خاص دیگر شدید، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید. نشانه هایی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

هنگامی که برای تشخیص ترشحات غیر طبیعی واژن به پزشک مراجعه می کنید، اولین مرحله معاینه فیزیکی ناحیه لگن است.

پزشک شما همچنین سوالات متعددی در مورد علائم، چرخه قاعدگی و فعالیت جنسی از شما خواهد میپرسد. در بسیاری از موارد، عفونت از طریق معاینه فیزیکی لگن تشخیص داده می شود. ولی اگر پزشک نتواند با معاینه بیماری را تشخیص دهد، ممکن است انجام برخی از آزمایشها را تجویز نماید. به طور مثال ممکن است پزشک انجام تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان گردنه رحم و یا HPV را تجویز کند. همچنین ممکن است ترشحات مورد بررسی قرار گیرند، تا عامل آن به درستی تشخیص داده شود.

علت بوی بد چیست؟

دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که ترشحات واژن شما بوی بدی اصطلاحا مانند بوی ماهی می دهد. اگر متوجه بوی نامطبوع یا قوی “ماهی” ترشحات واژن خود شدید، می تواند این عارضه نشانه ای از عفونت باشد.

چه زمانی ترشحات واژن نشانه عفونت است؟

ترشحات واژن شما ممکن است نشانه عفونت باشد اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کنید:

  • باعث خارش می شود.
  • باعث تورم می شود.
  • بوی بد یا بوی ماهی دارد.
  • سبز، زرد یا خاکستری است.
  • شبیه پنیر یا چرک است.
  • هنگام ادرار کردن باعث درد یا درد لگن می شود.

درمان های خانگی برای ترشحات واژن

برای جلوگیری از عفونت، باید بهداشت را رعایت کنید. برای این منظور لازم است از لباس زیر پنبه ای استفاده کنید. و هرگز دوش واژن نگیرید. زیرا با حذف باکتری های مفید باعث بیماری می شوید. همچنین، لازم است رابطه جنسی سالم داشته و از روش های محافظت از بیماری های STI ها استفاده کنید.

برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت های مخمر هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها، ماست بخورید زیرا دارای پروبیوتیک است و به درمان کمک می کند. عفونت های مخمر یا قارچ را می توان با یک کرم یا شیاف ضد قارچ درمان نمود.

درمان خانگی ترسحات واژن

از پر استفاده ترین روش های خانگی برای از بین بردن ترشحات واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از بذر شنبلیله

ابتدا یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را در آب خیس کرده و صبح اول وقت روز بعد آن را از صافی رد کنید. یک دوم قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کرده و ناشتا بنوشید.

یکی دیگر از روشها این است که دو قاشق چایخوری دانه شنبلیله را به مدت نیم ساعت جوشانده و پس از عبور از صافی، صبر کنید تا کمی خنک شود. از این محلول برای شستن واژن 3 یا چهار بار در روز استفاده کنید تا علائم برطرف شوند.

درمان خانگی ترشحات واژن با موز

زمانی که به این مشکل دچار شدید، خوردن روزانه یک تا دو عدد موز رسیده می تواند برای از بین بردن ترشحات موثر باشد. این میوه خواص بسیاری دارد که برای برطرف کردن خستگی و اختلالات گوارشی موثر می باشد.

همچنین می توانید دو قاشق غذاخوری آب موز را به همراه دو قاشق چایخوری آب نبال مالمیرا مخلوط کرده و یک بار در روز بنوشید. 

بهتر است این کار را تا زمان بهبودی و از بین رفتن نشانه ها انجام دهید.

درمان در خانه با انجیر

انجیر یک میوه بسیار مغذی و دارای خواص ضد سموم و ملین است که برای از بین بردن ترشحات واژن استفاده می شود. توصیه می شود دو تا سه عدد انجیر خشک یا تازه را از شب قبل در آب خیس کرده و صبح با معده خالی میل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

23 دیدگاه دربارهٔ «انواع ترشحات واژن با عکس + علائم و درمان های خانگی»

  1. سلام من ۱۲ سالمه و ترشحات آبکی نرمال و پنیری خیلی خیلی کم دارم چیکار کنم ؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. برای معاینه به متخصص زنان مراجعه کنید. مشکل خاصی نیست

  2. ترشحات قهوه سلام.من تازه ازدواج کردم.توی رابطه که رابطه ی کاملی نبود درد داشتم و همسرم ادامه نداد ولی خونریزی داشتم و از اون روز ۷ روز خونریزی دارم ک اولش قرمز رنگ ولی با مرور زمان رنگ خون قهوه ای میشه.وقت دکتر گرفتم برای ۱۰ روز بعد وقت داده.منتظر بمونم یا یه دکتر دیگه برم؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. توصیه میکنیم برای معاینه اورژانسی سریع تر اقدام کنید.

  3. سلام من وقتی پریودم تموم میشه تا مدت زیادی ترشحات زرد رنگ دارم گاهی اوقات حتا تا پریود بعدی هم طول میکشه و همچنین خارش واژن پیدا کردم میتونه از علائمه باکتر قارچی باشه؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. حتما باید نزد متخصص زنان مراجعه کرده و معاینه شوید. نمیتوان به طور قطعی گفت ولی احتمالش وجود دارد.

  4. سلام وقت بخیر
    من ۱۹ سالمه و ترشحات سفید رنگ دارم همراه با بوی بد این ترشحات تا پریود بعدی ام ادامه داره و لبه های واژنم خیلی سیاه شدن

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا تحت درمان با دارو قرار بگیرید.

  5. سلام وقت بخیر. من 13 سالم هست یک بار پریود شدم و تا مدت 2 روز ادامه داشت و الان یک ماه و نیم می گذره که پریود نشدم و اینکه ترشحات شفاف کشدار دارم و گاهی اوقات مدفوعم به رنگ قرمز و نارنجی است.لطفا کمکم کنید.

  6. بی نام

    سلام من ترشحات سفید کشدار و بی بو دارم. به نظرتون علتش چیه؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. متاسفانه تخصص ما نیست به متخصص زنان مراجعه کنید.

  7. سلام ۱۹ سالمه یکی از دوستانم مشکوک ب Hpv هستش و ما باهم یکی دوبار لقمه همو خوردیم یا از بطری هم استفاده کردیم و من تا الان نمیدونم بوده یا طبیعیه اما در ناحیه بالاتر از خوده واژن در قسمت لپ ها کمی داخل تر ریز ریز هستش طبیعیه یا باید پیش متخصص برم!؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. ویروس اچ پی وی از طریق غذا و تماس معمولی منتقل نمی شود. امکان ابتلا به این ویروس فقط از طریق تماس ناحیه تناسلی فرد سالم با ناحیه تناسلی فرد آلوده و رابطه جنسی وجود دارد. در نتیجه احتمال ابتلا شما به این ویروس از طریق دوستتون صفر هست.

  8. سلام من ۱۵ سالمه ترشحات عادی دارم و خارش یا سوزش ندارم فقد بعضی وقت ها چه ترشحاتم روی هم میاد بو میگیره این طبیعی هست؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز تخصص ما درمان بیماریهای نشیمنگاهی هست و شما باید برای مشکلتون به متخصص زنان مراجعه کنید.

  9. سلام من ۱۶ سالمه از زمان پریودیم حدقل دو هفته میگذره ولی نمیدونم چرا بعضی وقتا ترشحاتم خونی میشه ۳ روز دیگ قراره برم دکتر یکم ترسیدم

  10. سلام من ۱۵ سالمه همش در طول سال اینا
    ترشحات سفید ازم خارج می شع عادیه؟
    قبل از پریود شدن هم بودم

  11. با سلام الان حدود چهار ماه است عمل هیسترکتومی انجام دادم و تخم دان ها را خارج نکردند اما مدتی است که دور ترشحاتم یه لایه قرمز مثل خون است بالاخص صبح ها که بیدار میشوم و به سرویس میروم میبینم روی دستمالی که داشتم ترشح زرد رنگی است که دور تا دور آن ترشح حاله ای به شکل خون است چند بار اندامم را وارسی کردم و زخمی مشاهده نکردم و نمی دانم منشا این خون کجاست که داخل خود ترشح را خونی نمی بینم ولی دور تا دور آن روی دستمال خونی است

  12. سلام من 4 یا 5 روزه ابله مرغون شدم بعد واژنم خیلی میسوزه همش درد میکنه امروز ترشحات زرد رنگ یا بی رنگ بود خوب ندیدم ب همراه خون ازم خارج شد میترسم

    1. سلام وقت بخیر من 35سال دارم آبریزش ناگهانی اب دارم و همراه با درد در موقع رابطه جنسی ،سوزش و خارش شدید و گاهی ترشحات زرد مایل ب سبز دارم امکان رفتن ب دکتر ندارم لطفا دارویی اگر هست ذکر کنید متشکرم

      1. hpvdarmanAdmin

        سلام وقت بخیر. بدون معاینه و تشخیص عارضه نمیشه دارو تجویز کرد دوست عزیز