عکس بواسیر در زنان

هموروئید در دوران بارداری | بواسیر حاملگی چه عوارضی دارد؟

بواسیر وریدهای متورم اطراف مقعد شما هستند که می توانند اجابت مزاج را در دوران بارداری ناخوشایند و بسیار سخت کنند. بواسیر در زنان در دوران بارداری رایج است و معمولاً پس از زایمان برطرف می شوند. در این بین، می توانید تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید که به تسکین علائم بواسیر در زنان و بارداری کمک می کند. 

این نشانه ها اغلب با ورم کردن مقعد خانم ها شروع شده و علائم دیگر به مرور نمایان می شوند که در ادامه به بررسی کامل علت، علائم، عکس و درمان خانگی و گیاهی بواسیر در بارداری در سایت پزشکی کلینیک اچ پی وی می پردازیم. 

همچنین بخوانید: بواسیر چیست / هموروئید چیست

بواسیر در بارداری (آشنایی با بیماری)

بواسیر یا هموروئید در زنان رگ های متورم روی مقعد یا نزدیک آن هستند. گاهی اوقات این سیاهرگ ها در داخل مقعد شما متورم شده (بواسیر داخلی). در موارد دیگر، آنها خارج از راست روده شما هستند که به آنها بواسیر خارجی می گوییم. اغلب برای زنان جای آنها نیست که اهمیت دارد، بلکه هموروئید بخش ناخوشایند و شایعی در بارداری بوده که دفع مدفوع را سخت می کند. خبر خوب این که مدیریت آنها معمولا با درمان های پزشکی و خانگی راحت است. معمولا بسیاری از این رگ های متورم بعد از تولد نوزاد خود به خود از بین می روند.

درمان هموروئید در زنان و بارداری

مدارا کردن با توده بواسیر تا زمان تولد کودک بهترین روش نیست. هر کس باید نسبت به شرایط جسمانی خود به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب دریافت کند. بسیاری از روشهای درمان بواسیر در زنان شامل موارد زیر است:

لیزر بواسیر در زنان باردار

فقط لیزرهایی که نیازی به بی حسی موضعی یا بیهوشی ضعیف ندارند برای زنان باردار بی خطر هستند. اکثر درمان های لیزری در دوران بارداری خطرناک هستند. متخصصان پوست دارای مجوز هیئت مدیره در مرکز جراحی لیزر و پوست معتبر ترین کلینیک های دنیا (laserskinsurgery) معمولاً توصیه می کنند تا پس از زایمان منتظر بمانید تا به دنبال لیزر درمانی باشید.

درمان یبوست در بارداری

اجابت مزاج منظم می تواند فشار روی بواسیر را کاهش دهد. زمان دفع زور نزنید تا فشار زیادی به رگ ها وارد نشود. با انجام چند روش ساده می توانید از یبوست خود پیشگیری کنید:

  • روزانه 25 تا 30 گرم فیبر بخورید.
  • روزانه هشت تا 12 لیوان آب بنوشید.
  • نوعی ملین مصرف کنید که فقط پزشک تایید کرده باشد.

درمان خانگی بواسیر در بارداری

این را به خاطر داشته باشید که انتخاب روش های خانگی نباید به منظور فرار از هزینه جراحی یا درمان بواسیر با لیزر باشد! برخی از روشهای درمان خانگی بواسیر در بارداری را امتحان کنید تا هر گونه ناراحتی را از بین ببرید.

  • روغن خالص آلوئه یا نارگیل را برای کاهش درد یا ناراحتی جزئی روی ناحیه بمالید.
  • برای کاهش خارش و درد، از مالش عصاره فندق به بواسیر انجام دهید.
  • جوش شیرین مرطوب یا خشک را به بواسیر خود بمالید تا خارش را کاهش دهد.
  • امتحان کردن حمام سیتز یا نشستن در یک وان با حدود 2 تا 3 اینچ آب گرم. آب می تواند جریان خون شما را افزایش داده و عضلات تحت فشار اطراف مقعد شما را شل کند.

علت بواسیر در بارداری یا حاملگی

بواسیر در زنان زمانی ظاهر می شود که فشار روی ناحیه لگن و انتهای دستگاه گوارش (روده) افزایش یابد. این فشار می تواند به قدری سنگین بوده که حتی سیاهرگ های مقعد با کوچکترین ضربه متورم شوند. در دوران بارداری این فشار ناشی از موارد زیر است:

شقاق در بارداری

بواسیر در بارداری یک بیماری شایع برای مادران است. جنین در حال رشد به ناحیه لگن و روده های شما فشار وارد می کند. وزن اضافه شده ناشی از جنین وریدهای مقعد را تحت فشار قرار داده به طوری که آنها قادر به حرکت خون در سراسر بدن شما به راحتی معمول نیستند. در عوض، خون آهسته تر حرکت کرده و در داخل رگ های شما متورم می شود. وجود شقاق در بارداری معمولا منجربه زخم و تجمع خون در ناحیه شده که همان هموروئید خونی در حاملگی است.

همچنین بخوانید: درمان قطعی بواسیر

عکس بواسیر در بارداری

یبوست

احتمال ابتلای زنان به هموروئید در دوران بارداری بیشتر است، زیرا احتمال ابتلا به یبوست در بارداری نیز بیشتر است. تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار روند هضم را کند کرده و در عملکرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد می کند. وزن اضافی حاصل از مواد زائد گیر کرده در روده می تواند رگ های مقعد را فشرده کرده تا حرکت خون برای آنها سخت تر شود. زور زدن موقع دفع به رگ های بواسیری فشار بیشتری وارد می کند.

رابطه مقعدی

رابطه مقعدی در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در دوران بارداری زنان به دلیل وزن زیاد ناشی از جنین بر روده های آنها دچار یبوست می شوند. در نتیجه عبور مدفوع سفت به دیواره های مقعد آسیب رسانده و سیاهرگ ها را حساس می کند. داشتن رابطه از پشت باعث شده تا این فشار و آسیب به مقعد چند برابر شود. همچنین به دلیل نزدیکی مقعد به واژن احتمال آسیب به جنین نیز وجود دارد.

>کاهش عوارض رابطه مقعدی<

چاقی و داشتن اضافه وزن

بسیاری از زنان به دلیل داشتن وزن بالا و چاقی مفرط دچار بواسیر در بارداری می شوند. زیرا وزن بالا باعث شده به ستون فقرات، روده ها و مقعد فشار زیادی وارد شود. در نتیجه حرکت روده ها کندتر شده و اجابت مزاج دیر به دیر اتفاق می افتد. این عارضه یبوست و سفتی مدفوع را به وجود می آورد که دلیل اصلی هموروئید در زنان است.

زایمان طبیعی

بعد از زایمان طبیعی  بسیاری از زنان دچار هموروئید می شوند. این علائم شامل درد، خارش رکتوم، خونریزی پس از اجابت مزاج، یا ناحیه متورم اطراف مقعد است. در این موارد می توانید از حمام سیتز برای خیس کردن خود در آب گرم استفاده کنید.

علائم و نشانه های هموروئید در بارداری

خانم ها ممکن است هموروئید را بدون هیچ علامتی تجربه کنند. اگر علائمی دارید، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد هنگام مدفوع
  • خارش در داخل و اطراف مقعد.
  • درد شدید ناشی از عدم درمان هموروئید داخلی در خارج از مقعد (بواسیر افتاده).
  • خون روی توالت، مدفوع یا روی دستمال توالتی که بعد از اجابت مزاج پاک کرده اید (معمولاً ناشی از هموروئید داخلی).
علائم بواسیر در زنان چیست

دیدن خون در مدفوع می تواند ترسناک باشد، اما خونریزی مقعدی ناشی از عدم درمان بواسیر داخلی معمولا بی خطر است. با این حال، در مورد هر نوع خونریزی که در صورت بارداری متوجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: درمان بواسیر با لیزر

عکس بواسیر زنان در بارداری

می توانید از روی مشاهده تصاویر زیر به این عارضه در دوران بارداری پی ببرید:


> عکس انواع بواسیر<


چگونه با هموروئید بارداری مدارا کنیم؟

از آنجایی که یبوست بواسیر را بدتر می کند، گزینه های درمانی حول محور پیشگیری یا مدیریت یبوست است. هدف دیگر درمان کاهش درد همراه با هموروئید است.
گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

  • تغییرات سبک زندگی: از جمله رژیم غذایی سرشار از فیبر و نوشیدن آب زیاد، به شما کمک می کند که نیازی به فشار آوردن در داخل توالت نداشته باشید. هموروئید خارجی را می توان با قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه آسیب دیده برای کاهش تورم مدیریت کرد. حمام آب گرم نیز ممکن است به کاهش درد کمک کند.
  • ملین ها: به کاهش هر گونه فشار مرتبط با یبوست کمک می کنند. آنها به شما کمک کرده حرکات روده راحت تری داشته و درد را حس نکنید.
  • داروهای تسکین درد: پاراستامول می تواند به کاهش درد در رگ های دردناک و متورم کمک کند همچنین توانسته در دوران بارداری مصرف شود. حتماً دستورالعمل های استفاده را دنبال کنید.
  • کرم های هموروئید :به کاهش خارش، درد یا التهاب کمک کرده و حاوی مواد فعالی مانند کورتیکواستروئیدها یا بی حس کننده های موضعی هستند.

بهترین داروی درمان بواسیر زنان چیست؟

اگر یبوست باعث غیرقابل تحمل شدن بواسیر در بارداری شما شده است، پزشک ممکن است یک ملین، کرم هموروئید یا مکمل فیبر تجویز کند. همیشه قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با ارائه دهنده خود مشورت کنید. پزشک همیشه بهترین دارو را نسبت به شرایط بیمار تجویز می کند. اکثر آنها شامل موارد زیر هستند:

  • ملین ها: به کاهش هر گونه فشار مرتبط با یبوست کمک می کنند. آنها به شما کمک می کنند گاز روده و مواد زائد را راحت تر دفع کنید.
  • داروهای تسکین درد: پاراستامول می تواند به کاهش درد همراه با رگ های دردناک و متورم کمک کند و می تواند در دوران بارداری مصرف شود. حتماً دستورالعمل های استفاده شده را دنبال کنید.
  • کرم های هموروئید: به کاهش خارش، درد یا التهاب کمک کرده و حاوی مواد فعالی مانند کورتیکواستروئیدها یا بی حس کننده های موضعی هستند.

تشخیص

بواسیر در دوران بارداری به قدری رایج است که دکتر زنان با نحوه صحبت شما در مورد علائم هموروئید متوجه می شود که شما به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. برای اطمینان، پزشک ممکن است روشهای زیر را برای تشخیص انجام دهد:

  • به مقعد نگاه دقیق تری می اندازد. پزشک حتی بدون نگاه به داخل مقعد میتواند بواسیر خارجی زنان را تشخیص دهد.
  • معاینه دیجیتال رکتوم؛ ارائه دهنده شما ممکن است انگشت دستکش دار خود را در داخل راست روده فرو ببرد تا هرگونه هموروئید داخلی را احساس کند.
  • آنوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی؛ هر دو روش ساده و سریع هستند. این دو روش به دکتر اجازه می دهند که داخل راست روده شما را ببیند.

هیچ یک از گزینه‌ها خوشایند به نظر نمی‌رسند و بیماران احساس خجالت دارند، اما تشخیص نوع بواسیر برای روش درمان آن اهمیت بسیاری دارد. 

پیشگیری از ابتلا به هموروئید در بارداری

شما همیشه نمی توانید از ابتلا به بواسیر در زنان پیشگیری کنید، اما می توانید عادات خوبی را برای کاهش شانس ابتلا به یبوست ایجاد کنید. غذاهای غنی از فیبر بخورید و هر روز مقدار مناسبی مایعات بنوشید. تمرینات کگل را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا گردش خون سالم در مقعد و راست روده را افزایش دهید.

آیا بواسیر در دوران بارداری عود میکند؟

همه افراد مبتلا به هموروئید علائمی ندارند. اگر اولین بار در دوران بارداری هموروئید را تجربه کردید، ممکن است نتوانید تشخیص دهید که آیا این جدید است یا در گذشته بواسیرهایی داشته اید که علائمی ایجاد نکرده و الآن با آنها مواجه شده اید.
اگر می دانید که قبل از بارداری خود هموروئید داشته اید، بیشتر مراقب باشید، زیرا ممکن است در دوران بارداری بدتر شوند.

عوارض بواسیر در بارداری چیست؟

همانطور که گفته شد، یبوست می‌ تواند باعث بروز هموروئید در بارداری شود. هموروئید یک بیماری است که در نتیجه تورم و التهاب رگ‌ هایی که در داخل و در اطراف مقعد و مستقیم قرار دارند، به وجود می‌ آید. عوارض هموروئید در بارداری عبارتند از:

  1. خونریزی مقعدی
  2. درد و سوزش در ناحیه مقعدی
  3. احساس نبض داشتن مقعدی
  4. افزایش خطر عفونت در ناحیه مقعدی

برای جلوگیری از بروز هموروئید در بارداری، باید به رژیم غذایی خود توجه کنید و مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش دهید. همچنین، باید به مصرف آب و مایعات کافی توجه کنید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. در صورت نیاز، می‌توانید از داروهای ملین استفاده کنید، اما قبل از استفاده از هر دارویی باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، در صورت بروز هرگونه علائم هموروئید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 دیدگاه دربارهٔ «هموروئید در دوران بارداری | بواسیر حاملگی چه عوارضی دارد؟»

  1. علائم بواسیر داخلی در زنان خیلی دردناکه واقعا مادرا از من به شما نصیحت که هر موقع حس کردین دارین توده حتما برین دکتر نذارین خیلی بگذره

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام بله میتونید برای تعیین نوبت و مشاوره با شماره های 02188871078 تماس بگیرید

  2. دکتر یه راه پیشنهاد بدین لطفا که بشه تو خونه انجام داد بی دردسر و راحت باشه

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام باید اول معاینه بشید بعدش روش درمان واستون تجویز میشه

  3. لیزر بواسیر در زنان باردار هم انجام میشه؟ من هفته دوازدهم بارداریمم بواسیر دارم و اصلنم حالم خوب نیست

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام در صورتی که دکتر زنانتون تایید کنه بله انجام میشه

  4. عکس بواسیر در بارداری زنان رو لطفا کامل بذارین اصلا این کارتونیا مشخص نیست

  5. عکس بواسیر بعد از زایمان طبیعی رو میشه بذارین؟؟؟ من بواسیرمو عمل کرده بودم ولی بعد از زایمان انگار برگشته

  6. سلام خسته نباشید من یبوست دارم ماه سوم بارداریمه صورتم لک قهوایی افتاده ممکنه از یبوست باشه سونو کبد دادم چرب نیست باید چکار کنم چی بخورم یبوستم برطرف بشه

  7. سلام من یه بارعمل هموریئدداشتم ولی دوباره برگشته میخوام بالیزرانجام بشه.

  8. امیر فدوی

    برای خارش و درد بواسیر از شیاف آنتی هموروئید استفاده کنید تنها درمان خانگی برای درمان خونریزی مقعد و بیرون زدگی از کپسول ویتامین E بطور شیاف استفاده کنید