درمان بواسیر با رابربند

رابربند چیست؟ بستن بواسیر یا هموروئید با رابربند

استفاده از رابربند یا بستن هموروئید با باند لاستیکی یک روش کم تهاجمی است. که معمولاً برای درمان هموروئید داخلی در داخل مقعد (دیواره رکتوم) استفاده می شود. این یک روش غیر جراحی در نظر گرفته می شود زیرا شامل برش یا بیهوشی عمومی نمی شود. 

در ادامه این مقاله از کلینیک اچ پی وی تصمیم داریم به بررسی کامل روش درمان بواسیر با رابربند و عوارض و مزایا آن بپردازیم.

رابربند چیست؟

در کاربردهای پزشکی، رابربند می‌تواند به نوع خاصی از باند لاستیکی به نام باند لیگاتور یا باند الاستیک اشاره داشته باشد. این باندها در محیط های پزشکی مختلف برای اهداف مختلفی استفاده می شوند. رایج ترین کاربرد آنها در موارد زیر است:

  1. درمان بواسیر: نوارهای لاستیکی معمولا در درمان بواسیر استفاده می شود. روشی به نام بستن باند لاستیکی شامل قرار دادن یک نوار لاستیکی کوچک در پایه یک هموروئید داخلی برای قطع جریان خون آن است. این باعث می شود که هموروئید کوچک شده و در نهایت از بین برود.
  2. کلینیک دندانپزشکی: در دندانپزشکی از کش در درمان های ارتودنسی با بریس استفاده می شود. آنها اغلب برای اعمال فشار برای جابجایی دندان ها به موقعیت مورد نظر یا اصلاح مسائل مربوط به تراز بایت استفاده می شوند.
  3. برخی از جراحی ها: نوارهای لاستیکی ممکن است در روش‌های جراحی برای محکم کردن زخم های ناشی از جراحی، نگه داشتن بافت یا اندام‌ها در محل، یا ایجاد کشش در طی انواع خاصی از جراحی‌ها استفاده شوند.
  4. بستن زخم: در برخی موارد، رابربند ها ممکن است به عنوان یک روش جایگزین برای بستن زخم و رگ های آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرند. به خصوص در محیط های محدود به منابع که در آن بخیه ها یا منگنه های سنتی در دسترس نیستند.

مراحل درمان بواسیر با رابربند

مراحل بستن بواسیر داخلی با رابربند

بستن رابربند یا نوار لاستیکی یک درمان موثر برای هموروئید داخلی رکتوم قبل از کشف لیزر هموروئید بوده است. در اینجا نحوه انجام این روش به طور معمول آمده است:

1. آماده سازی: 

قبل از عمل، متخصص کولورکتال یا جراح عمومی شما ممکن است به شما بگوید که یک ملین یا تنقیه برای تخلیه روده خود مصرف کنید. این کار به کاهش خطر عفونت کمک کرده و روند را آسان تر می کند.

در طول عمل هموروئید و بستن با باند لاستیکی، شما به پهلو یا در وضعیت خوابیده به پهلو به گونه ای که زانوهای شما به سینه برخورد کرده، قرار خواهید گرفت. دکتر هموروئید یک پروکتوسکوپ یا آنوسکوپ را برای مشاهده دقیق وضعیت بواسیر وارد می کند.

2. قرار دادن نوار لاستیکی (رابربند): 

با استفاده از یک ابزار خاص، دکتر بواسیر شما یک نوار لاستیکی کوچک را در پایه هموروئید داخلی قرار می دهد. نوار لاستیکی جریان خون بواسیر را قطع می کند و باعث کوچک شدن و در نهایت افتادن آن در عرض چند روز می شود.

3. مراقبت پس از عمل: 

پس از عمل، ممکن است ناراحتی خفیف، خونریزی یا احساس پری رکتوم را تجربه کنید. در این مواقع پزشک شما ممکن است مسکن های بدون نسخه، حمام نشستن و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به مدیریت این علائم توصیه کند.

4. پیگیری و ویزیت منظم برای معاینه: 

پزشک احتمالاً یک قرار ملاقات برای نظارت بر پیشرفت شما و ارزیابی اثربخشی درمان تعیین می‌کند. در برخی موارد، ممکن است برای درمان همه هموروئیدهای داخلی به جلسات متعدد بستن باند لاستیکی نیاز باشد.

خطرات درمان بواسیر با رابربند

در حالی که بستن رابربند به طور کلی یک درمان ایمن و موثر برای هموروئید داخلی در نظر گرفته می شود، برخی از عوارض جانبی و عوارض احتمالی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد و ناراحتی: تجربه درد خفیف یا ناراحتی بعد از عمل معمول است که معمولاً با مسکن‌های بدون نسخه و حمام سیتز قابل کنترل است. درد شدید ممکن است نشان دهنده یک عارضه باشد و باید به پزشک اطلاع داده شود.
  • خونریزی: مقداری خونریزی در حین و بعد از عمل طبیعی است. با این حال، اگر خونریزی شدید یا خونریزی مداوم را تجربه کنید، ممکن است نشانه ای از یک عارضه باشد و باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • عفونت: در موارد نادر، عفونت می تواند در محل قرار دادن نوار لاستیکی رخ دهد. علائم عفونت شامل افزایش درد، قرمزی، تورم، گرما یا تخلیه از ناحیه است. اگر مشکوک به عفونت هستید، فوراً با متخصص هموروئید یا بیماریهای مقعدی تماس بگیرید.
  • افتادگی رکتوم: در برخی موارد، هموروئید ممکن است از مقعد بیرون بزند و پس از افتادن رابربند به طور کامل جمع نشود. این وضعیت به عنوان پرولاپس رکتوم شناخته می شود و ممکن است نیاز به درمان دیگری داشته باشد.
  • زخم: به ندرت، نوار لاستیکی ممکن است باعث شقاق یا آسیب بافتی در محل قرارگیری شود. این می تواند منجر به درد، خونریزی یا عفونت شود و ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشد.
  • عود: در حالی که بستن نوار لاستیکی در درمان بسیاری از موارد هموروئید داخلی موثر است، خطر عود بواسیر وجود دارد. برخی از افراد ممکن است به درمان‌ها یا روش‌های اضافی برای رفع هموروئیدهای مداوم یا عود کننده نیاز داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه دربارهٔ «رابربند چیست؟ بستن بواسیر یا هموروئید با رابربند»

  1. سلام وقت بخیر
    من بعد زایمانم که سزارین هم بود ،به یکباره بواسیرم عود کرد و بعد اون یک چیزی نمیدونم کیست مویی هس یا فیستول ایجاد شد ، الان ۴ ساله پیگیر درمانش نشدم ولی دردی هم ندارم ولی هنوز هس، اوایل ازش خون و عفونت خارج میشد اما الان انگار خشک شده ولی هنوز اون نقطه هس،میترسم بیماری دیگه ای باشه ! ممکنخ راهنماییم کنید چه کاری باید انجام بدم
    ممنونم

  2. مشکل دفع مزاج دارم و درضمن گاهی هم بعد از دفع مدفوع چند قطره خون روش از مقعد میاد آیا خطرناک است با این که قبلا مشکل بواسیر دارم آیا ممکن به علت سرطان کولون باشد متشکرم راهنمایی بفرمایید

  3. سلام ببخشید من نزدیک بیست و خورده ای روز هست که از بیرون زدگی بواسیر رنج میکشم تا وقتی پماد آنتی هموروعید مصرف میکنم آرامش دارم نسبتاً ولی اگر غذا یی بخوام بخورم موقع دفع اذیت میشم در ضمن دوسه روز هست یک طرف بیرون زدگی دچار عفونت کم شده به نظر شما چه دارویی مصرف کنم

  4. سلام دکتر من چهل و پنج روز که زایمان کردم زایمان اولمه تا بیست و پنج روز خوب بودم هیچ علائمی نداشتم از بیست و پنج روز به بعد دیگه وقتی که مدفوع میکنم مقعد خیلی درد میکنه بعد همون درد تا چهار تا پنج ساعت هست بعد چهار پنج ساعت یکم بهتر میشه باز ک برم دستشویی همینجوری میشم پاهام هم از جلو پوسته پوسته شدن رفتم دکتر گفت قارچ داری درد پشتت بخاطر قارچ هست بهم دوتا پماد داد یکی برای داخل واژن یکی برای بیرون همین کلوتریمازول اینارو استفاده کردم ولی پشتم هنوز مثل قبل درد میکنه بعد ی دکتر دیگه رفتم اون معاینه ام کرد گفت از بیرون مشکلی ک نداری ولی این دو تا پماد و استفاده کن ببین بهتر میشی یا ن اگ نشدی برو پیش دکتر جراح ی ژل موضعی بود یه آنتی هموروئید بود زدم ولی بهتر نشدم
    خانم دکتر عزیز بی‌زحمت اگ میشه جوابمو بدین یا شمارم هست بهم پیام بدین اخه خیلی میترسم سنم کوچیکه تازه ۱۷ سالمه تو روستا زندگی می‌کنیم تو شهرمون دکتر خوب نیست بی‌زحمت بهم یه راهی نشون بدین

  5. تقی پور

    این روش باند لاستیکی بواسیر رو پیش کدوم دکتر باید انجام بدیم؟