.ستیبولار پاپیلوماتوز چیست

وستیبولار پاپیلوماتوز چیست؟ عکس پاپول مرواریدی تناسلی زنان

وستیبولار پاپیلوماتوز که نام دیگر پاپول های مرواریدی تناسلی یا پاپیلوماتوز دهلیزی نیز شناخته می شود، نوعی از بیماری های پوستی می باشد که روی ولو ( دهانه ورودی واژن ) برخی از خانم ها به ویژه دختران جوان به وجود می آید. اکثراً وستیبولار پاپیلوماتوز را با زگیل تناسلی اشتباه می گیرند. اما باید بیان کرد که این دو هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. خوشبختانه این بیماری مسری نیست، به دلیل عفونت به وجود نمی آید و خوش خیم است.

همچنین بخوانید: علائم زگیل تناسلی چیست؟

عکس وستیبولار پاپیلوماتوز در زنان

این عارضه معمولاً به شکل برجستگی های بسیار ریز یا پاپول های صورتی رنگ در ردیفی خطی ، در دو طرف دهانه واژن یا بین چین خوردگی های آن اتفاق می افتد. این پاپول ها همچنین می توانند در دهلیز ، یعنی دهانه داخلی واژن هم رشد کنند. از نظر ظاهری می توانند در دو حالت صاف یا برجسته باشند که قطری معادل 1 تا 2 میلی متر دارند. رشد این زائده ها کند است و به شکل وسیع در بدن پراکنده نمی شوند.

وستیبولار پاپیلوماتوز چه شکلی است

علت وستیبولار پاپیلوماتوز چیست؟

اکثر پزشکان فکر می کنند این وضعیت غیرمعمول، به دلیل تغییر آناتومی طبیعی مجرا است ، نه اثر یک ناهنجاری یا بیماری.

باید بدانید که پاپیلوماتوز دهلیزی یک بیماری مقاربتی (STD) نیست. یعنی نمی توانید آن را از فرد دیگری بگیرید یا به دیگری منتقل کنید.

بحث های زیادی پیرامون اینکه آیا پاپیلوماتوز دهلیزی توسط ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی (HPV) ، ویروس مرتبط با سرطان دهانه رحم ایجاد می شود ، وجود دارد. اما بیشتر مطالعات منابع معتبر ، اکنون نشان می دهند که این فرضیه درست نیست. تا کنون چند پزشک بیان کرده اند که ابتلا به وستیبولار پاپیلوماتوز عامل ابتلا به ویروس اچ پی وی که در بیشتر موارد باعث زگیل تناسلی می شود را افزایش می دهد. ولی در حقیقت اینطور نیست.

این عارضه به دلیل داشتن رابطه جنسی متعدد یا بهداشت نامناسب ایجاد نمی شود. با این حال ، تمیز نگه داشتن ناحیه واژن ممکن است می تواند از ابتلا به نوع شدید آن جلوگیری کند. اگر از صابون ها و مواد شوینده برای تمیز کردن واژن استفاده کنید، ممکن است اوضاع را بدتر کند.

حتما بخوانید »» علائم ویروس اچ پی وی چیست؟

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند؟

فرضیه هایی که تاکنون بیان شده ند به این صورت هستند که این بیماری می تواند به صورت یک توده تناسلی خوش خیم در آناتومی بدن شما باشد یا اینکه از نوزادی به آن مبتلا بوده اید و در سنی خود را نشان می دهد. فرضیه سوم بیان می کند که ممکن است وستیبولار پاپیلوماتوز به طور ارثی منتقل شود.

اما تمامی موارد ذکر شده فقط به صورت فرض است و هنوز ثابت نشده اند.

شیوع پاپیلوماتوز دهلیزی در مطالعات اخیر پزشکی ، از 1 تا 33 درصد متفاوت است. این بیماری بیشتر در زنان بالغ، یائسه و میانسال دیده می شود و به نژاد آنها بستگی ندارد.

همانطور که پیشتر هم ذکر شد؛ پاپیلوماتوز دهلیزی اغلب با زگیل اشتباه گرفته می شود ، اما هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

علائم رایج وستیبولار پاپیلوماتوز

اکثر خانم ها هیچ علائمی از وستیبولار پاپیلوماتوز ندارند. چون که رشد این بیماری معمولاً بدون درد است و حتی ممکن است شما ندانید که به آن مبتلا هستید. اغلب اوقات ، هنگامی که برای سایر علائم غیرمرتبط مانند درد یا ترشحات واژن ، یا معاینه فیزیکی معمول به پزشک مراجعه می کنید ، متخصص می تواند علائم و وجود پاپیلوماتوز را تشخیص دهد.

در موارد شایع می توان از علائم این بیماری به موارد زیر اشاره کرد:

  1. احساس زبری و ناصافی در دهانه واژن
  2. ترشحات شیری رنگ

گاهی ممکن است پاپول های مرواریدی دهلیزی به اشتباه به عنوان زگیل تناسلی تشخیص داده شود، در این زمان ممکن است بیشتر احساس نگرانی کنید.
لازم است بدانید که وضعیتی به نام وستیبولیت ولو گاهی اوقات با پاپیلوماتوز دهلیزی همراه است. این عارضه نیز می تواند باعث خارش و درد در اطراف دهانه واژن شما شود.

خارش وستیبولار پاپیلوماتوز

عارضه دیگری با نام وستیبولیت دهانه واژن وجود دارد که می تواند باعث خارش و درد در اطراف دهانه واژن شود. این درد می تواند خفیف یا شدید باشد و در حین مقاربت یا لمس دهلیز مجرا ایجاد شود. همچنین ممکن است ناحیه ملتهب قرمز شود. بدانید که این علائم به دلیل وستیبولیت دهانه واژن است و نه پاپیلوماتوز دهلیزی.

وستیبولار پاپیلوماتوز چگونه تشخیص داده می شود ؟

طبق گزارش medicalnewstoday پاپیلوماتوز دهلیزی از نظر بالینی، با معاینه درست قابل تشخیص است. هر چند که بعضی از پزشکان آن ها را با زگیل اشتباه می گیرند و روند درمان زگیل تناسلی را در پی می گیرند. پس به یک پزشک متخصص و مطمئن مراجعه کنید.

پس بیایید با هم تفاوت این دو بیماری را ببینیم که شما هم اطلاعاتتان کامل تر شود.

تفاوت / فرق زگیل تناسلی و وستیبولار پاپیلوماتوز

هر کدام از این دو عارضه دارای علائم و روش های درمانی مربوط به خود می باشند.

همچنین بخوانید: بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران

تفاوت وستیبولار و زگیل تناسلی

پاپیلوم ها

  1. در یک خط رشد کرده  و متقارن هستند.
  2. فقط در دهانه لابیا مینورا یا دهانه واژن ایجاد می شوند.
  3. صورتی براق هستند و هیچ رنگی دیگری مانند قهوه ای یا قرمز ندارند.
  4. هنگام لمس ، نرمی را حس می کنید.
  5. دارای پایه های جدا هستند. ( به این معنی که متصل بهم و در لبه های کل واژن رشد نمی کنند)
  6. زمانی که اسید سیتریک به آن ها میزنید، تغییر رنگ نمی دهند.

زگیل تناسلی

  1. به طور پراکنده در اطراف ناحیه تناسلی رشد می کنند.
  2. می تواند در هر قسمت از واژن ( داخل یا خارج آن ) رشد کند.
  3. رنگ های مختلفی مانند قهوه ای تیره، گوشتی یا مایل به زرد دارند.
  4. در دو نوع سفت ( زبر ) و نرم هستند.
  5. پایه یکسان دارند. ( اکثرا به دلیل ویروس خاص یا عفونت خاصی ظاهر می شوند)
  6. در معرض تماس به اسید سیتریک سفید می شوند.
  7. با دانستن این ویژگی ها، زمانی که پزشک نمونه کوچکی از هر کدام از زائده ها را برمی دارد و زیر میکروسکوپ بررسی می کند، به نوع هر کدام از دو عارضه پی می برد.

همچنین بخوانید: لیزر زگیل تناسلی چگونه انجام میشود؟

انواع روش های درمان

به دلیل اینکه پاپول ها خوش خیم هستند و حتی ممکن است در گذر زمان از بین روند، نیاز به به کار گرفتن روش های پیشرفته نیست. ولی اگر این بیماری به اشتباه نوعی زگیل تشخیص داده شود، ممکن است تحت آزمایشات و درمان های غیرضروری و نسبتا پر هزینه قرار بگیرید.

لیزر وستیبولار پاپیلوماتوز

اگر این برجستگی ها شما را آزار می دهند یا در روابط جنسی اختلال ایجاد می کنند ، پزشک می تواند آنها را با یک روش ساده از جمله  لیزر CO2 که بهترین روش می باشد ، در کمتر از نیم ساعت آن ها را از بین ببرد. همچنین ممکن است در موارد نادر احتمال بازگشت داشته باشند.

درمان قطعی و سریع وستیبولار پاپیلوماتوز از طریق لیزر CO2 در کمتر از 30 دقیقه و به صورت سر پایی در کلینیک اچ پی وی امکان پذیر است. جهت اطلاع از هزینه ها و تعیین نوبت با شماره ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

55 دیدگاه دربارهٔ «وستیبولار پاپیلوماتوز چیست؟ عکس پاپول مرواریدی تناسلی زنان»

  1. بهرام محمدی

    سلام احتمال این بیماری برای آقایون هم وجود داره؟ دور اندام تناسلی من تقریبا یه ردیف کاملا ریز حالت جوش مانند در اومده ولی خب ردیفین. امکانش هست؟؟

  2. مهسا خوددامی

    سلام وقتتون بخیر. یه سوالی داشتم… احتمال این هست که دختران باکره هم وستیبولار پاپیلوماتوز بگیرن؟

    1. سلام منم یچیزایی شبیه وستیبولار دارم قبلا به یه دکتر رفتن گفتن وستیبولار هس بعد به یه دکتر دیگه رفتم گفت شبیه زگیل هست ازمایش نوشتن hpvولی من فک‌میکنم سر در نمیارن میشه عکس بفرستم یدونم شما نگاه کنید خیلی نگرانم سفت نیستن اصلا نرمن و از جنس خود لابیا کوچیکن و درست تو ورودی واژنن

      1. hpvdarmanAdmin

        سلام دوست عزیز بله به شماره 09197715527 در واتساپ ارسال کنید.

  3. بهار علی محمدی

    من سه تا زائده خیلی ریز مثله جوش بالای واژنم در آوردم ولی یکم سفت تر از جوشن. ممکنه که وستیبولار باشه؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. ممکنه که زگیل تناسلی باشن. برای نظر دقیق باید ویزیت بشید. می توانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید: ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸

  4. من چند عدد جوش به حالت کودک کنار هم روی قسمت بیرونی دستگاه تناسلیم زدم میخواستم ببینم زگیله یا وستیبولار؟؟ برای درمانش باید چیکار کنم؟؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز روزتون بخیر. جهت ارائه روش درمان دقیق باید حتما به صورت فیزیکی معاینه بشید یا از طریق شماره واتساپ ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱ عکس ارسال کنید. کارشناسان ما نظر دقیقشون رو خدمتتون اعلام میکنند.

  5. سلام وقت بخیر.من ۲۴ سالمه متاهلم.باردار نیستم.دارویی استفاده نمیکنم.بهداشت رو هم رعایت میکنم.اما چند روزه متوجه چند عدد دونه بی رنگ در دور دهانه واژن شدم.من با کلینیک شما بخاطر شغل همسرم ۳۰۰کیلومتر فاصله دارم و اینجا بجز دکتر داخلی دکتر دیگه ای نیست و تا نزدیکترین مطب متخصص زنان ۵۰ کیلومتر فاصله داریم.چطور میتونم عکس رو برای شما بفرستم تا شما ببینید اگه زگیل بود من بیام؟ممنون میشم

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. لطفا عکس به شماره واتساپ09197715527 ارسال کنید

      1. سلام وقت بخیر
        یه چند مدتی هست که در ورودی واژنم ضایعاتی کوچک پرز مانند بوجود اومده و بر روی لابیا یه چیزی شبیه به خط بوجود اومده و در این نواحی گاهی اوقات احساس خارش دارم میشه بگین چی هست و درمانش چیه؟

        1. hpvdarmanAdmin

          سلام دوست عزیز. به احتمال خیلی زیاد وستیبولار پاپیلوماتوز هست و برای درمان باید حضوری به پزشک مراجعه کنید. شماره تماس ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸

  6. سلام وقت بخیر‌‌‌…من مدتی هس که تعدادی برجستگی ریز که کنار هم هستن در داخل لبه واژن هس که ب طور قرینه در لبه مقابل هم وجود دارن می خاستم بدونم چی هستن و چیکار باید بکنم و الان احساس خارش و سوزش دارم..و همیشه ترشحات زیادی دارم و گاهی اوقات زیر دلم درد میگیره..مجرد هستم ..لطفا کمکم کنید

    1. المیرا

      سلام باران جان اگر پیام من و خواندی لطفا جواب من و بده من هم تمام علائمی که گفتی من هم دارم نمیدونم چه کار کنم می خوام ببینم شما چه کار کردی و کجا رفتی برای درمانش و اسم این بیماری پوستی چی هست و من هم مجردم نمیدونم چرا این جوری شدم لطفا بگو تا من هم برم برای درمان ممنون عزیزم ❤?

      1. سلام من هم همینطور.سه چهارساله که اینجوریم همش دکتر و کوتر کردم دارو خوردم هیچی..تغیر نکرد هی رشد کرد.مجردم میگفتم اصلا هیچ رابطه ای نداشتم باور نمیکردن منو.

  7. سلام
    من سالهاست دست کم ۱۰ سال که دو لب لابیا مینورم یه حالت پرزی حس می کردم که فکر می کردم حالت عادی بدنمه و چیز اضافی نیست تا اونجا که یادمه بوده تا اینکه همسرم متوجه اونها شد و گفت چیه اینا نگران شدم
    شکر خدا به مقاله شما برخوردم و برای اطمینان بیشتر وقت گرفتم برای مراجعه و اطمینان بیشتر ممنونم که اطلاعات کامل میدید

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. خداروشکر که برای شما مفید بوده. انشالا هرچه سریع تر مشکلتون برطرف خواهد شد.

  8. سلام خسته نباشین من بالمس متوجه شدم یچیزایی توواژنمه مثل همین‌عکسا ک گفتین صورتیه میشه بفرستم ببینید زیگیله یاپاپول خیلی میترسم

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. بله لطفا به شماره 09197715527 در واتساپ عکس ارسال کنید.

      1. میشه لطفا منم راهنمایی کنید
        ب تازگی متوجه شدم یچیز اضافی تو قسمت لابیای واژنم هست
        لطفا راهنماییم کنید

        1. hpvdarmanAdmin

          سلام دوست عزیز. به چه شکله و چه رنگی هست؟ اندازش حدودا چقدره؟

  9. سلام وقت عالی بخیر
    مدتی هست که دچار خارش شده ام و با بررسی داخلی متوجه دانه هایی شدم که شبیه به عکس هست این زایده ها امکان داره ناشی از عفونت باشه و وستیبولار پاپیلوماتوز باشن؟چون در قسمت خارجی و روی پوست واژن زائده ای ندارم

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. معمولا وستیبولار پاپیلوماتوز دلیل خاصی ندارد ولی عفونت هم می تواند در ابتلا به آن نقش داشته باشد. توصیه میکنیم به متخصص زنان مراجعه کنید.

  10. سلام وقتتون بخیر مدتیه که دوتا برجستگی یکی نزدیک دهانه واژنم و یکی بالاتر بوجود اومده،قبلا نبوده بعد از استفاده از پماد زینک اکساید بوجود اومده. ممکنه زگیل تناسلی باشه؟میتونم عکس بفرستم ببینید

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. در صورت داشتن رابطه جنسی بدون محافظ و داشتن این علائم پیشنهاد میکنیم که حتما آزمایش بدید. بله میتونید به شماره 09197715527 در واتساپ هم برای ما عکس ارسال کنید.

  11. سلام من یکی دو روزه چند تا دانه ی کوچک در واژنم مشاهده کردم و اطراف آنها قرمز شده و پر از دانه های ریز براق هستند
    سوزش و خارش هم دارم امکان داره پاپیلوماتوز باشند ؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. احتمالش وجود داره لطفا برای تشخیص دقیق به شماره 09197715527 در واتساپ عکس ارسال کنید تا مشاوران ما بررسی کنند.

  12. درمان با co2 معمولا چند جلسه زمان میبره؟ واقعا با نیم ساعت این زائده ها از بین میرن؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. اگر تعداد زائده ها کم باشند معمولا یک جلسه کافیست ولی در صورتی که زگیل ها خوشه ای باشند ممکن است دو تا سه جلسه نیاز باشد. بله طی نیم ساعت با اشعه لیزر زائده ها سوزانده می شوند.

  13. سلام
    برای لیزر فستیبولار نیاز هست از قبل بی حسی زایلاپی بزنیم یا کلا نیاز به بی حسی داره؟
    و اینکه زخم ها چون در دهانه واژن هستن با ادرار عفونی نمیشن؟ چون شنیدم سه هفته طول میکشه تا زخم های ناشی از لیزر خوب بشن.
    در طول این مدت رابطه جنسی نمی شه داشت؟
    پریود چطور؟ باعث عفونت زخم ها نمیشه ؟
    بعد از لیزر چه مراقبت هایی نیاز داره؟
    کلا ممنون میشم در مورد عوارض بعد از لیزر و مراقبت هاش هم توضیح بدین.

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. اگر نیاز به بی حسی باشد پزشک خودشون اقدام میکنن.
      اشعه لیزر زخم ها را جوش داده و از بین می برد در نتیجه عفونت ایجاد نمی شود.
      به طور کلی درمان با لیزر عوارض خاصی ندارد.

  14. سلام دکتر تشخیص دادن وستیبولار دارم.رفتم کرایو انجام دادم.میخواستم بدونم امکان برگشت وجود داره یا زگیل برمیگرده؟نگرانم که نکنه زگیل باشه

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. احتمال بازگشت وستیبولار خیلی کم است. در هر صورت نیازی به نگرانی نیست چون مشکل جدی مانند زگیل به حساب نمی آید.

  15. سلام من دورلبه های درونی واژنم یه چیزای به رنگ همون پوستمه حس میکنم ودرحین رابطه خیلی درددارم
    خیلی رابطه برام سخته وانگارزخم شده میتونه زگیل باشه یااین بیماری که شماگفتید.به نظرشماچی میتونه باشه ایناکلن ازلبه هاشروع شده تاتقریبا به مجاری ادرارم رسیده پشت سرهم هستن ولی ریزودرش داره

  16. سلام، وقت بخیر من باکره م اما رابطه سطحی حدود۳ سال پیش داشتم با اینه خودمو نگا کردم قسمت پایین ناحیه تناسلیم پایینترین قسمت واژن که صورتیه پرز مانند دوتا زائده میبینم طرف دیگه یک زائده دیگه که پرز مانند نیست صافه اما هرسه تا صورتی و همرنگ پوست اون ناحیه هستند من قبلا برای همینا به پزشک زنان رفتم ترسیدم زگیل باشن (از اون موقع هم زیاد نشدن خارش و ترشح هم دارم گاهی ،و ژل بانوان استفاده میکنم) دکتر گفت زائده ایی نیست اینگار ندید گفت زگیل نداری ممکنه دقت نکرده باشه؟؟بازم مراجعه کنم؟ نظر شما چیه؟

  17. سلام من تقريبا ٦ ماه ميشه كه رابطه از جلو دارم قبل از اون يه سري چيزاي ريز كه در يه خطه روي لابيام داشتم همچنانم هست ايا ممكنه زگيل تناسلي باشه؟ميتونم عكس بفرستم؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز احتمالش کمه ولی برای اطمینان میتونید به شماره 09197715527 در واتساپ عکس ارسال کنید.

    2. سلام .من دوتا ردیف به صورت پایه جدا کنار لابیا دارم ولی سوزش و خارش داره آیا زگیله یا؟؟

      1. hpvdarmanAdmin

        سلام اگر رابطه بدون محافظ با شخصی داشتید که مبتلا به ویروس زگیل بوده بله امکانش وجود داره ولی در غیر این صورت خیر. برای تضخیص دقیق لازمه که حتما معاینه شوید یا میتونید به شماره 09197715527 در واتساپ عکس ارسال کنید تا مشاوران ما بررسی کنید.

  18. سلام من علائمی دقیقا شبیه عکس رو دور واژنم دارم اما با حجم بیشتر اما دقیقا شکلش همینه.ولی خیلی درد داره و خارش زیاد دارم . چیکارباید کنم؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز لطفا به شماره 09197715527 در واتساپ عکس ارسال کنید تا مشاوران ما بررسی کنند یا حضوری تشریف بیارید.

  19. سلام روی آلت شوهرم چندتا دونه هست که از وقتی ازدواج کردیم بود وخودش میگه ازبچگی واز وقتی یادمه بوده وهیچ دردو خارشی هم نداره تغییری هم نکرده ممکنه زگیل تناسلی باشه ما15ساله ازدواج کردیم ومن یبار زایمان طبیعی داشتم

  20. سلام خسته نباشید …
    ببخشید من یه مدتی میشه که رو لابیای ماژورم قسمت راستش یه برآمدگی حس میکنم ک جوش های متعددی روش زده اون ناحیه قرمز هست خارش نداره ولی سوزش بعضی وقتا داره مجرد هم هستم و هیچ رابطه ایی هم تا الان نداشتم ممکنه وستیبولار پاپیلوماتوز باشه ..!؟
    خیلی استرس دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

  21. سمیه جلالی

    سلام ودرود برشما خسته نباشید
    مدتی هست که موقع شستشوی واژن، دقیقا قسمت وسط وداخلی واژنم بالمس انگشتای دستم احساس زبری میکنم یعنی احساس میکنم یه تیکه از گوشت داخل وسط واژنم حالت جوشهای ریزکنارهم وحالت زبری داره میشه راهنماییم کنید ممنونتون میشم

  22. ریحانه

    سلام وقت بخیر
    من یک هفته هست داخل مینورم دونه های گوشتی مانند زیگیل میبینم
    متاهل هستم و ۸سال ازدواج کردم
    ولی همسرم مشکلی نداره
    چند ماهی هست لیزر میرم
    ممکن از اون باشه؟

  23. سلام وقتتون بخیر یه همچین مشکلی مثل وستیبولار برای من پیش اومده از کجا بفهم دقیقا چیه مشکلم

    ممنون میشم راهنمایی کنید

  24. تصاویر پاپول زنانه توی سایت شما خیلی واضح و خوبه بقیه جاها فقط یه اشاره کوچیکی کردن