کاندوم مردانه و انواع آن

انواع کاندوم + عکس کاندوم مردانه جلوگیری از بارداری

کاندوم مردانه یکی از محبوب ترین روش های کنترل بارداری است. استفاده از این کاندوم ها ساده است و به راحتی در انواع فروشگاه و سوپر مارکت ها در دسترس عموم قرار می گیرد. همچنین برخی از کلینیک های بهداشتی آنها را به صورت رایگان توزیع می کنند. هر دو کاندوم مردانه و زنانه، با جلوگیری از ورود اسپرم به رحم در طی مقاربت، از حاملگی جلوگیری می کنند. این کاندوم ها قابلیت استفاده در طول رابطه جنسی دهانی یا مقعدی را دارا می باشد. کاندوم تنها روش کنترل بارداری است که می تواند در برابر عفونت های منتقله از راه جنسی (STI) محافظت ایجاد نماید.
گزینه های کنترل برداری برای مردان شامل استفاده از کاندوم و وازکتومی است. کاندوم از روش موقت پیشگیری از بارداری است. در صورتی که وازکتومی از روش های دائمی است.

یکی از مهم ترین نقش های کاندوم جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی از جمله شایع ترین آنها مانند زگیل تناسلی در زنانو مردان است. البته کاندوم به طور صد در صد روش قطعی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها به شمار نمی آید ولی احتمال انتقال را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
 

حتما بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر : هزینه، مزایا و معایب

انواع کاندوم

دو نوع اصلی از کاندوم شامل کاندوم مردانه و زنانه است. کاندوم مردانه یک غلاف (پوشش) است که اندام تناسلی مردان ( آلت تناسلی ) را پوشش می دهد. یک کاندوم زن یک غلاف (پوشش) است که وارد واژن می شود. کاندوم مردانه محبوب تر بوده و به طور گسترده ای در دسترس است. اغلب کاندوم ها از دو جنس لاتکس و پلی اورتان تولید می شوند. کاندوم های مردانه بر حسب ویژگی های مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از :

  • اندازه ها
  • سبک ها
  • بافت ها
  • رنگ ها
  • طعم ها

همچنین کاندوم ها می توانند دارای روان کننده یا بدون روان کننده باشند. دسته ای دیگر از کاندوم ها حاوی مواد شیمیایی به نام اسپرم کش است، البته پزشکان توصیه می کنند از این دست از کاندوم ها استفاده نکنید. زیرا این مواد می توانند باعث عفونت های ادراری شوند.

عکس انواع کاندوم مردانه و زنانه
عکس انواع کاندوم مردانه

کاندوم برای جلوگیری از انتقال کدام بیماریهای جنسی موثر است؟

استفاده از کاندوم تنها روش ساده و ایمن برای جلوگیری از بارداری است که به پیشگیری انتقال عفونت های مقاربتی (STIs) کمک می کند. اگر به درستی استفاده شود، از شما در برابر کلامیدیا، سوزاک، تریکومونیاز، ویروس اچ آی وی HIV و هپاتیت B محافظت می کند.

با این حال، کاندوم شما را در برابر همه بیماری های مقاربتی مانند تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، سیفلیس و mpox که می تواند از پوست به پوست منتقل شوند، محافظت نمی کند.

بیشتر بخوانید: شایع ترین بیماریهای مقاربتی زنان و جنسی در ایران

روش استفاده از کاندوم مردانه

کاندوم مردانه روش نسبتا آسانی برای استفاده دارد. مراحل استفاده از کاندوم مردانه به این شرح است :

  1. برای استفاده از کاندوم لازم است آلت در حالت نعوظ قرار داشته باشد.
  2. بسته بندی کاندوم را با دقت و بدون وارد آمدن آسیب به آن باز کنید.
  3. به اندازه چند سانت کاندوم را بکشید تا کمی باز شود.
  4. کاندوم را روی آلت تناسلی خود بگذارید، مقداری فضای خالی در نوک کاندوم، برای هوا و اسپرم ها در نظر بگیرید. زیرا انجام این کار از وارد آمدن آسیب به کاندوم یا پاره شدن آن جلوگیری می کند.
  5. در مرحله بعد تمام کاندوم را به سطح آلت تناسلی خود بکشید.
  6. در آخرین مرحله در صورت بروز حباب هوا آن را رفع کنید.

بعد از قرار دادن کاندوم می توانید از روان کننده ها بر روی آن استفاده کنید، البته در نظر داشته باشید، روان کننده ای که استفاده میکنید بر پایه آب باشد زیرا سایر روان کننده موجب وارد آمدن آسیب به کاندوم شده و میزان کارایی آن را کاهش می دهد.

خروج کاندوم از آلت مردانه

برای خارج کردن کاندوم لازم است، بلافاصله پس از انزال و تا قبل از آنکه آلت از حالت نعوظ خارج شود، آلت را از واژن خارج کنید. در این حین مراقب خروج کاندوم از آلت باشید. در مرحله بعد کاندوم را روی آلت خارج کرده و آن را گره زده و در سطل آشغال قرار دهید.

کاندوم مردانه چقدر موثر است؟

کاندوم های مردانه اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، روشی موثر برای کنترل بارداری است. این روش تا 98 درصد احتمال بارداری ناخواسته را کاهش می دهد. استفاده از کاندوم علاوه بر جلوگیری از بارداری در پیشگیری از انواع عفونت های منتقله از راه جنسی (STD) مانند ویروس اچ پی وی نیز موثر است. از دیگر کاربرد های استفاده از کاندوم کمک به درمان زودانزالی است زیرا استفاده از کاندوم میزان حساسیت سر آلت را کاهش می دهد. همچنین در بهبود توان نعوظ در مردان پیر یا کم‌توان نیز موثر است. برای افزایش تاثیر گذاری لازم است نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  • قبل از استفاده از کاندوم به تاریخ انقضاء درج شده بر روی آن توجه کنید. زیرا این کاندوم کارایی لازم را نخواهند داشت.
  • از قرار دادن کاندوم در کیف پول به مدت طولانی اجتناب کنید زیرا می تواند موجب خشک شدن و شکنندگی کاندوم گردد. در نتیجه در حین استفاده پاره خواهد شد.
  • از قرار دادن کاندوم در معرض نور خورشید و گرما اجتناب کنید.
  • استفاده از کاندوم باید قبل از شروع نزدیکی باشد زیرا ترشحات قبل از انزال می توانند باعث انتقال بیماریهای جنسی شوند در ضمن این ترشحات حاوی مقدار کمی اسپرم است.
  • از قرار صحیح کاندوم در جای خود اطمینان حاصل کنید.
  • برای رابطه مقعدی از کاندوم جدید استفاده کنید.
  • هرگز یک کاندوم را دو مرتبه مصرف نکنید.
  • همزمان از کاندوم های مردانه و زنانه استفاده نکنید. این کار می تواند به کاندوم آسیب برساند و اثربخشی آنها را کاهش دهد.
  • از روان کننده های بر پایه نفت بر روی کاندوم لاتکس استفاده نکنید.(شما می توانید از روان کننده های نفتی با کاندوم های مصنوعی مانند کاندوم های پلی اورتان استفاده کنید.)
  • استفاده همزمان از کاندوم و سایر روش های پیشگیری، احتمال بارداری را کاهش می دهد.

مزایای کاندوم مردانه

محبوبیت کاندوم مردانه به عنوان روش موثر در کنترل بارداری به سبب مزیت های مختلف آن است. برخی از مزیت های این کاندوم عبارتند از :

  • استفاده آسان
  • هزینه مناسب
  • دسترسی ساده
  • موثر در جلوگیری از بارداری ( اگر به درستی استفاده شود.)
  • موثر در جلوگیری از STI در healthline (اگر به درستی استفاده شود.)
  • جلوگیری از انزال زودرس در برخی از مردان
  • کم بودن خطرات و عوارض جانبی استفاده از کاندوم

معایب کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم های مردانه، خطرات و معایبی دارد. که عبارتند از :

  • نرخ شکست در حد متوسط ​​در صورت استفاده نادرست یا ناسازگار
  • دارا بودن پتانسیل لازم برای کاهش احساس لذت
  • تحریک پوست، و ایجاد مشکلات پوستی مانند درماتیت تماس، به علت حساسیت لاتکس یا آلرژی به آن
  • واکنش های آلرژیک به اسپرم ها، روان کننده ها، عطر و سایر مواد شیمیایی در کاندوم
  • برخی از کاندوم ممکن است دارای اسپرم کش باشد. استفاده از کاندوم های مردانه با اسپرم کش دارای خطرات جانبی است.

استفاده از کاندوم مردانه با حساسیت یا حساسیت لاتکس

اگر به لاتکس کاندوم ها حساسیت دارید، می توانید از انواع دیگر کاندوم ها با جنس پلی یورتان یا پلی ایزوپرن استفاده کنید. کاندوم پلی یورتان از پلاستیک ساخته شده و موثر تر از کاندوم لاتکس است. کاندوم های پلی ایزوپرن از لاتکس مصنوعی ساخته شده اند.
اگر کاندوم باعث آلرژی در شما می شود، در صورتی که سایر محصولات لاتکس مانند دستکش های پزشکی چنین شرایطی را ایجاد نمی کنند احتمالا به ماده ای غیر از لاتکس حساسیت دارید. تولید کنندگان از مواد شیمیایی مختلفی برای تولید کاندوم استفاده می کنند که ممکن است باعث حساسیت شود. پس میتوانید مارک های مختلفی از این محصول را امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه دربارهٔ «انواع کاندوم + عکس کاندوم مردانه جلوگیری از بارداری»