زگیل سرطانی چه علائمی دارد

زگیل سرطانی چیست و چه علائمی دارد؟

در بعضی از شرایط زگیل های معمولی میتوااند به زگیل سرطانی تبدیل شوند که به آنها Cancerous warts میگوییم. رشد سلول های بازال ناشی از سرطان پوست ممکن است گاهی خونریزی یا درد ایجاد کنند. در حالی که زگیل ها ممکن است باعث درد شوند، به خصوص اگر روی نوک انگشت باشند، زگیل های معمولی نباید خونریزی داشته باشند مگر اینکه خراشیده شده یا آسیب ببینند. اگر زائده زگیل در هر قسمت از بدن شما بی علت شروع به خونریزی کرد، ممکن است سرطان پوست باشد. در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

علائم زگیل سرطانی

علائم زگیل سرطانی

انواع زگیل سرطانی به عنوان زگیل های بدخیم هم شناخته می شوند. در نتیجه نگرانی بابت آنها طبیعی است. در مقابل این دسته، معمولا زگیل های تناسلی که ناشی از ویروس اچ پی وی HPV هستند، خوش خیم در نظر گرفته میشوند. علائم زیر به شما در تشخیص زگیل سرطانی از سرطان پوست کمک می کنند:

  • تغییر در ظاهر: زائده های ناشی از سرطان اغلب با تغییر شکل و رنگ در مدت زمان کوتاهی همراه هستند.
  • تنوع رنگ: اگر یک زگیل چندین رنگ (مانند قهوه ای، سیاه، قرمز یا سفید) داشته باشد یا تیره تر شود، اکثرا نشان دهنده یک مشکل است.
  • خونریزی و ترشحات: زگیلی که بدون دلیل خاصی خونریزی یا ترشحات داشته و پوست پوست میشود، ممکن است نیاز به معاینه توسط یک دکتر زگیل تناسلی و معمولی داشته باشد.
  • خارش یا درد: خارش، حساسیت یا درد مداوم در اطراف زگیل می تواند نشانه ای از تحریک یا بدخیم بودن آن باشد.
  • رشد سریع: زگیل هایی که در مدت زمان کوتاه سریع پراکنده شده و در قسمت های مختلف رشد میکنند، ممکن است سرطانی باشند.
  • زگیل های غیر التیام شونده: زگیل هایی که با پماد و دارو درمان نشده و هیچ گونه تغییراتی در آنها ایجاد نمیشود، باید توسط متخصص پوست معاینه شوند.
  • تغییرات پوستی اطراف: قرمزی، تورم یا سایر تغییرات در پوست اطراف زگیل نیز می تواند نشانه نگرانی باشد.

همچنین بخوانید: لیزر زگیل تناسلی

چند درصد زگیل تناسلی به سرطان تبدیل می شود؟

زگیل تناسلی عمدتاً توسط سویه‌ های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مخصوصا انواع HPV 6 و 11 ایجاد می‌ شود. این دو نوع، گونه های کم خطر برای ابتلا به سرطان در نظر گرفته می‌ شوند. در مقابل، انواع پرخطر HPV، مانند HPV 16 و 18، با خطر بالاتر ابتلا به سرطان ها، از جمله سرطان دهانه رحم، مرتبط هستند.

در واقع درصد زگیل تناسلی که منجر به سرطان می شود بسیار کم است. اما بیشتر زگیل های تناسلی به سرطان تبدیل نمی شوند. در حالی که HPV یک ویروس رایج است و بسیاری از افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود در معرض آن قرار می‌ گیرند، در بعضی از بیماران ویروس درمان شده و بدن آنها می تواند مقابله کند.

دلایل سرطانی شدن زگیل ها

درست است که در بیشتر موارد زگیل ها احتمال سرطانی شدن ندارند، اما در برخی از بیماران نیز موارد زگیل سرطانی یافت میشود. دلایل این عارضه عبارت هستند از:

Basal cell skin cancer often develops on parts of the skin that see a lot of sun exposure, like the face, neck, ears, and scalp. However, it may also develop on the hands, where warts are also common. So, keep a close eye on this area.
سرطان پوست سلول بازال اغلب در قسمت هایی از پوست که در معرض آفتاب زیاد قرار می گیرند، مانند صورت، گردن، گوش ها و پوست سر ایجاد می شود. با این حال، ممکن است روی دست ها نیز ایجاد شود، جایی که زگیل نیز شایع است. بنابراین، مراقب این منطقه باشید.
  • سویه های پرخطر HPV: 

انواع خاصی از ویروس HPV، به ویژه HPV 16 و 18، پرخطر در نظر گرفته می شوند زیرا ارتباط قوی با سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و سرطان دهان و حلق دارند. این سویه ها می توانند منجر به تغییراتی در سلول ها شده که ممکن است در طول زمان به سرطان تبدیل شوند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (به دلیل ویروس هایی مانند HIV/AIDS، پیوند اعضا، یا درمان‌ های قوی برای بیماریهای خاص (سرکوب کننده سیستم ایمنی) ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا یه عفونت‌های مداوم HPV و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان ناشی از این عفونت‌ها باشند.

  • عفونت مداوم: 

اکثر عفونت های HPV خود به خود در طی چند سال از بین می روند. با این حال، اگر ویروس در بدن باقی بماند، می تواند منجر به تغییرات سلولی و پیشرفت بالقوه به ضایعات پیش سرطانی یا سرطان شود.

  • عوامل کمکی: 

سایر عوامل می توانند خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با HPV را افزایش دهند، از جمله سیگار کشیدن، استفاده طولانی مدت از داروهای ضد بارداری خوراکی، و عفونت همزمان با سایر عفونت های مقاربتی.

  • عوامل ژنتیکی: 

برخی از افراد ممکن است طی ابتلا به یک سری عوامل ژنتیکی داشته باشند که آنها را در برابر اثرات HPV و ایجاد سرطان مستعدتر می کند.

  • عدم غربالگری: 

غربالگری منظم (مانند پاپ اسمیر برای سرطان دهانه رحم) می تواند به تشخیص زودهنگام تغییرات پیش سرطانی کمک کند. عدم غربالگری می تواند منجر به تاخیر در تشخیص و درمان سرطان های بالقوه شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه دربارهٔ «زگیل سرطانی چیست و چه علائمی دارد؟»

  1. عکس زگیل سرطانی مردان رو هم میشه بذارین من چندتا زائده دارم خیلی میترسم خطرناک باشن

  2. سلام من دیروز رابطه دهانی داشتم داخل دهنم پشت لب بالاییم دوتا دونه حالت جوش زرد رنگ درومده از یکی دو ساعت بعدش، میتونه خطرناک باشه؟مشکلم چیه ممنون میشم