آنوسکوپی یا معاینه مقعدی چیست Anpscopy

معاینه مقعد (آنوسکوپی) چیست؟ مراحل نحوه انجام

آنوسکوپی یک نوع معاینه مقعدی برای تشخیص بیماریهای نشیمنگاهی است. که دکتر آنورکتال داخل مقعد شما را با یک دوربین روشن به نام آنوسکوپ یا اسپکولوم مقعدی بررسی می کند. آنوسکوپی یک روش دقیق و کم هزینه است که بدون نیاز به داشتن هرگونه آمادگی قبلی، پزشک به شکل سرپایی برای بیمار انجام میدهد.

آنوسکوپی چیست؟

عکس معاینه مقعد چگونه انجام میشود

آنوسکوپی به انگلیسی Anoscopy یکی از روشهای معاینه مقعد برای تشخیص بیماریهای مقعدی یا بررسی وجود هرگونه ناهنجاری در این قسمت از بدن است. 

یک متخصص بیماریهای نشیمنگاهی از آنوسکوپی با وضوح بالا برای بررسی سلول‌ های غیرطبیعی در پوشش مقعد میتواند استفاده کند. اگر موردی مشکوک را پیدا کرد، ممکن است نمونه (بیوپسی) را برای تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه بفرستند.

برای انجام آنوسکوپی به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

یک متخصص گوارش یا جراح کولورکتال می تواند به راحتی برای شما آنوسکوپی انجام دهد. هر دو متخصص بیماری های گوارشی و روش های آندوسکوپی هستند که داخل روده شما را معاینه میکنند. همچنین از تمام روش های معاینه آگاهی کامل دارند.

تفاوت آنوسکوپی با پروتوسکوپی چیست؟

تفاوت آنوسکوپی با پروتوسکوپی

در پروتوسکوپی از نوع دیگری مشاهده گر به نام پروکتوسکوپ استفاده میشود. تا داخل مقعد و راست روده شما را بررسی کند. (رکتوم بخشی از روده بزرگ است که درست بالای مقعد شما قرار دارد. حدود شش اینچ طول دارد).

پروتوسکوپ محدوده طولانی تری است که برای تجسم رکتوم شما استفاده می شود، در حالی که یک آنوسکوپ برای تجسم مقعد شما به طور خاص (یک یا دو اینچ آخر روده شما) کاربرد بهتری دارد. پروکتوسکوپی همچنین ممکن است از قبل مراحلی برای آماده سازی بیمار داشته باشد.

تفاوت بین آنوسکوپی و کولونوسکوپی چیست؟

کولونوسکوپی از کولونوسکوپ برای بررسی تمام طول روده بزرگ از جمله مقعد، رکتوم و کولون استفاده می کند. طول کولونوسکوپ نسبت به آنوسکوپ طولانی تر بوده به همین دلیل قسمت بیشتر از روده را در بر می گیرد.

کولونوسکوپی ممکن است علائمی از بیماری های مقعدی را نشان دهد اما برای تشخیص دقیق شرایط مقعدی ضروری نیست. ممکن است برای تشخیص بیماری هایی که کل روده بزرگ شما از جمله مقعد شما را تحت تاثیر قرار میدهد مفید باشد.

علت انجام آنوسکوپی چیست؟

به طور کلی اگر علائم غیر عادی در مقعد خود حس کردید، ممکن است نیاز به انجام آنوسکوپی داشته باشید.

اگر شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این موارد هستید، ممکن متخصص مشکلات مقعدی، آنوسکوپی را برای غربالگری برخی از بیماری‌ های مقعدی که همیشه همراه با علائم نیستند، مانند سرطان و عفونت‌های ویروسی، پیشنهاد دهد.

علائمی که ممکن است آنوسکوپی بررسی شود عبارتند از:

شرایطی که آنوسکوپی ممکن است به تشخیص کمک کند عبارتند از:

آمادگی های قبل از انجام معاینه مقعدی

هیچ آمادگی خاصی لازم نیست، اما پزشک ممکن است موارد زیر را از شما بخواهد:

  •  از رابطه مقعدی یا وارد کردن اشیا به داخل نشیمنگاه خود خودداری کنید.
  •  از مصرف داروها یا هر گونه شیاف های مقعدی خودداری کنید.
  •  قبل از عمل، روده و مثانه خود را کامل تخلیه کنید.
  •  بسته به شرایط خود از تنقیه ممکن است استفاده کنید یا نکنید. (با مشورت پزشک مشخص میشود)

آنوسکوپی (معاینه مقعدی) چگونه انجام میشود؟

هنگامی که برای انجام عمل خود به دکتر مراجعه کنید، دکتر شما موارد زیر را انجام می دهد:

  •  از شما بخواهد که لباس زیر خود را در بیاورید. برای حفظ حریم شخصی یک روپوش یا لباس بیمارستان تن میکنید.
  •  شما را روی میز امتحان قرار دهید. آنها ممکن است از شما بخواهند که روی میز به جلو خم شوید، روی میز دراز بکشید (روی شکم) یا در وضعیت جنینی قرار بگیرید (به پهلو با زانوهای خم شده).
  •  با یک انگشت دستکش روغن کاری شده، جراح معاینه دیجیتالی اولیه مقعدی انجام میدهد تا قبل از قرار دادن آنوسکوپ، هر چیز غیرعادی در مقعد یا رکتوم را بررسی کند.
  •  گاهی از داروهای بی حس کننده موضعی مانند لیدوکائین در داخل مقعد استفاده میکند. برای برخی شرایط شدید، ممکن است از داروهای ضد درد یا بیهوشی اضافی استفاده شود.

در صورتی که نیاز به نمونه برداری یا بیوپسی باشد، مراحل زیر توسط جراح انجام میشوند:

  •  به آرامی آنوسکوپ را وارد مقعد کرده و تمام مسیر با دقت بررسی میشود. برخی از آنوسکوپ ها شکافدار هستند که گذر آنها از مقعد دشوار تر است و ممکن است کمی همراه با درد باشد. زیرا نمونه برداری نیز انجام میدهد.
  • در بعضی موارد دیگر، از یک سواب پنبه ای برای نمونه برداری از هر گونه مواد غیرعادی مانند مخاط یا چرک استفاده میشود. متخصص سواب را در یک لوله کشت قرار داده و بعداً کشت را برای تشخیص دقیق عفونت بررسی می کنند.
  •  از یک سواب پنبه ای برای نمونه برداری از مدفوع استفاده میشود و آن را برای وجود آثار نامرئی خون در صورت لزوم (آزمایش خون مخفی مدفوع) آزمایش کنید.
  •  پنس جراحی برای برداشتن یک نمونه بافت کوچک از هر توده مشکوک برای بیوپسی به کار گرفته میشود.

عوارض و خطرات آنوسکوپی


آنوسکوپی یک روش ایمن و قابل تحمل با خطرات کمی است. با این حال، عوارض با هر روش معاینه پزشکی تا حدودی امکان پذیر است.

خطرات مرتبط با آنوسکوپی عبارتند از:

  • پارگی پوست اطراف پوست یا پوشش مقعد
  • درد و ناراحتی
  • در بیماران مبتلا به هموروئید، پارگی یا خراشیدن بافت هموروئید امکان پذیر است
  • روان کننده در طول آنوسکوپی برای کمک به کاهش خطرات فوق استفاده می شود.

در موارد نادر، عفونت کردن نیز امکان پذیر است.

منبع معتبر مقاله:

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/24993-anoscopy

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه دربارهٔ «معاینه مقعد (آنوسکوپی) چیست؟ مراحل نحوه انجام»

  1. سلام وقت بخیر دکتر بنده در مقعدم بعضی وقتا احساس میکنم یچیز نسبتا صفت هست و یذره درد می‌کنه و مدفوعوم ب راحتی بیرون نمیاد و نشستنم راحت نیست باید ی بغل بشینم و…میشه راهنمایی کنید

  2. معصومی

    سلام بنده حدود یک سالی میشه یبوست دارم دو روزی یه بار دستشویی میرم اون هم به سختی وسفت مباشد فشار ودرد شدید یبوست هم از مقعد بیرون میزنه وخشک مباشد چکار کنم وبرای درمان چه راهکاری هست وچه داروهای استفاده کنم