عکس درمان فیستول با دارو

درمان فیستول مقعدی با دارو (معرفی بهترین آنتی بیوتیک و قرص)

درمان فیستول مقعدی با دارو معمولاً موثر نیست و برای درمان این بیماری نیاز به لیزر فیستول یا عمل جراحی دارید. با این حال، در صورتی که شما هنوز جراحی انجام ندادید، و تصمیم به درمان دارویی گرفته‌ اید، پزشک شما ممکن است برخی از داروهای ضد التهاب، ضد باکتری برای درد و عفونت کننده تجویز کند. همچنین، برخی داروهای خوراکی و محلول‌ های قابل استفاده برای تزریق به داخل فیستول مقعدی نیز وجود دارند. با این حال، باید به یاد داشته باشید که درمان دارویی تنها به عنوان یک درمان موقت بوده و در صورت عدم موفقیت، لیزر یا جراحی فیستول برای درمان ضروری است.

همچنین بخوانید: فیستول چیست؟ (بررسی علائم و علت)

بهترین انتی بیوتیک برای فیستول و آبسه مقعدی

انتخاب آنتی‌ بیوتیک برای درمان فیستول مقعدی باید توسط پزشک شما انجام شود. با توجه به نوع باکتری‌ های موجود در فیستول و حساسیت بیماران به آنتی‌ بیوتیک‌ ها، پزشک شما می‌ تواند به شما یک آنتی‌ بیوتیک مناسب تجویز کند. همچنین، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد که آنتی‌ بیوتیک را در کنار داروهای دیگری مثل ضد التهاب برای درمان فیستول استفاده کند. بنابراین، همواره باید رعایت نظر پزشک خود باشید و هرگز بدون مشورت با پزشک خود دارو مصرف نکنید.

بهترین آنتی بیوتیک برای فیستول مقعدی

بهترین آنتی بیوتیک های رایج مورد استفاده برای عفونت فیستول مقعدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. مترونیدازول: مترونیدازول آنتی بیوتیکی است که در برابر انواع خاصی از باکتری ها و انگل ها موثر است. اغلب برای درمان عفونت‌های دستگاه گوارش، از جمله عفونت‌های مرتبط با فیستول مقعدی استفاده می‌شود.
  2. سیپروفلوکساسین: سیپروفلوکساسین یک آنتی بیوتیک با طیف وسیع است که در برابر طیف وسیعی از باکتری ها موثر است. ممکن است برای درمان عفونت های مرتبط با فیستول مقعدی تجویز شود.
  3. کلیندامایسین: کلیندامایسین آنتی بیوتیکی است که اغلب برای درمان عفونت های باکتریایی بی هوازی استفاده می شود که می تواند در عفونت های فیستول مقعدی وجود داشته باشد.
  4. آموکسی سیلین-کلاوولانات (Augmentin): این یک آنتی بیوتیک ترکیبی است که شامل آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک است. این دارو در برابر طیف وسیعی از باکتری ها موثر است و ممکن است برای عفونت های فیستول مقعدی تجویز شود.

توجه به این نکته مهم است که استفاده از آنتی بیوتیک ها برای عفونت فیستول مقعدی باید توسط یک جراح فیستول بر اساس شرایط خاص عفونت تعیین شود. علاوه بر این، آنتی بیوتیک ها به تنهایی ممکن است برای درمان کامل فیستول مقعدی کافی نباشند. مداخله جراحی یا درمان های دیگر نیز ممکن است لازم باشد. همیشه برای تشخیص و درمان مناسب عفونت فیستول مقعدی با یک متخصص جراح عمومی یا کولورکتال مشورت کنید.

همچنین بخوانید: درمان فیستول با لیزر چگونه انجام می شود؟

بهترین پماد برای فیستول مقعدی

پمادهای موضعی نقش موثری در کاهش التهاب و تورم دارند. به همین منظور برای درمان و کنترل علائم فیستول مقعدی کارامد هستند. در اینجا آنها را معرفی کردیم:

  • پمادهای آنتی بیوتیک موضعی (باسیتراسین، نئوسپورین)

توضیح: این پمادها حاوی آنتی بیوتیک هایی هستند که به جلوگیری از عفونت در ناحیه اطراف فیستول کمک می کنند. آنها را می توان مستقیماً روی زخم اعمال کرد تا بار باکتریایی را کاهش داده و علائم را درمان کنند.

  • کرم هیدروکورتیزون (Anusol-HC)

یک کورتیکواستروئید موضعی که التهاب، خارش و ناراحتی مرتبط با شرایط مقعدی را کاهش می دهد. می تواند به درمان علائم مربوط به فیستول مقعد کمک کند.

  • کرم سیلور سولفادیازین (سیلوادن)

کرم ضد میکروبی که در برابر طیف وسیعی از باکتری ها و قارچ ها موثر است. اغلب برای مراقبت از زخم، از جمله در موارد فیستول مقعدی عفونی استفاده می شود.

  • پماد اکسید روی (دزیتین)

توضیح: یک کرم مانع که از پوست تحریک شده محافظت می کند و باعث بهبودی می شود. اگرچه مخصوص فیستول نیست، اما می تواند به تسکین و محافظت از پوست اطراف ناحیه مقعد کمک کند.

  • پماد کالاندولا (مارک های مختلف)

 تهیه شده از گل همیشه بهار، این مرهم به دلیل خاصیت ضد التهابی و درمانی خود شناخته شده است. می توان از آن برای تسکین پوست تحریک شده و بهبود فیستول مقعد استفاده کرد.

  • ژل آلوئه ورا

در حالی که ژل آلوئه ورا به معنای سنتی آن پماد نیست، اغلب به دلیل خواص تسکین دهنده و ضد التهابی آن استفاده می شود که باعث تسکین ناراحتی می شود.

درمان فیستول مقعدی با دارو

همانطور که گفته شد، بهترین روش برای درمان فیستول مقعدی با لیزر و جراحی است و درمان دارویی برای آن توصیه نمی‌شود. با این حال، برخی داروها ممکن است برای کنترل علائم مرتبط با فیستول مقعدی مفید باشند، از جمله:

  • ضد التهاب‌ ها: داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و دیکلوفناک می‌توانند در کاهش التهاب و درد مرتبط با فیستول مقعدی کمک کنند.
  • آنتی بیوتیک ها: در صورت وجود عفونت، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک های مناسب را تجویز کند.
  • مسکن‌ ها: در برخی موارد، ممکن است پزشک مسکن‌ های قوی‌ تری مثل ترامادول یا هیدروکدون تجویز کند.
  • لاکتولوز: این دارو ممکن است به عنوان یک ملین طبیعی تجویز شود تا مدفوع را نرم کرده و درد و خونریزی را کاهش دهد.
  • داروهای ضد اسپاسم: در برخی موارد، داروهایی مانند دی‌ اچ‌ آی‌ بی و هیوسین تجویز می‌شوند تا به کنترل اسپاسم عضلات مقعد کمک کنند.
  • تزریق مواد ترمیمی: در برخی موارد، پزشک ممکن است مواد ترمیمی را به داخل فیستول تزریق کند تا به ترمیم آن کمک کند.

به هر حال، پیشنهاد می‌شود که در صورت تشخیص فیستول مقعدی، بهترین راه درمان لیزر بوده و باید با پزشک خود در مورد گزینه‌ های درمان صحبت کنید.

روش قطعی درمان فیستول مقعدی بدون جراحی چیست؟

چه دارویی برای درمان فیستول بهتره؟

روش قطعی درمان فیستول مقعدی عمل است. در این روش، پزشک با استفاده از تکنیک‌ های جراحی، فیستول را بریده و بازسازی مجرای مقعدی را انجام می‌ دهد. در برخی موارد، جراحی با استفاده از لیزر نیز انجام می‌شود. به هر حال، روش درمان بستگی به عمق و موقعیت فیستول، وضعیت بیمار و سایر عوامل دارد. باید با پزشک خود در مورد گزینه‌ های درمان صحبت کنید.

همچنین بخوانید: بهترین جراح فیستول کیست؟

داروهای گیاهی برای فیستول

برخی دارو های گیاهی می‌توانند در درمان فیستول مقعدی مفید باشند. اما قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. برخی از داروهای گیاهی که ممکن است در درمان فیستول مقعدی مفید باشند عبارتند از:

  • روغن چای: این روغن می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کند و به کاهش التهاب و درد کمک کند.
  • روغن نعناع: این روغن ممکن است به عنوان یک ضد التهاب و ضد عفونی کننده طبیعی عمل کرده و به کاهش التهاب و درد کمک کند.
  • روغن آویشن: این روغن ممکن است به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کرده و به کاهش التهاب و درد کمک کند.
  • روغن گل گاوزبان: این روغن ممکن است به عنوان یک ضد التهاب و ضد عفونی کننده طبیعی عمل کند و به کاهش التهاب و درد کمک کند.
  • روغن آووکادو: این روغن نیز میتواند به عنوان یک ضد التهاب و ضد عفونی کننده طبیعی عمل کند و به کاهش التهاب و درد کمک کند.

عوارض روشهای دارویی درمان فیستول

روش های دارویی درمان فیستول اغلب طبیعی و بی خطر در نظر گرفته می شوند. اما می توانند خطرات و عوارض بالقوه ای را نیز به همراه داشته باشند. برخی از عوارض احتمالی درمان های دارویی فیستول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. واکنش های آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به برخی گیاهان یا داروهای گیاهی آلرژی داشته باشند. که می تواند منجر به واکنش های آلرژیک از بثورات پوستی خفیف تا آنافیلاکسی شدید شود.
  2. تداخل با داروها: داروهای گیاهی می توانند با داروهایی که فرد ممکن است برای سایر بیماری ها مصرف می کند تداخل داشته باشد. به طور بالقوه اثربخشی آنها را کاهش دهد یا عوارض جانبی ایجاد کند.
  3. تاخیر در بهبودی: در برخی موارد، درمان های گیاهی ممکن است به طور موثر علت اصلی فیستول را برطرف نکنند و منجر به تاخیر در بهبود یا عود بیماری شود.
  4. آلودگی: محصولات گیاهی مانند داروهای دارویی تنظیم نمی شوند، که می تواند منجر به مشکلات کیفیت محصول، آلودگی یا برچسب نادرست شود.
  5. تشخیص نادرست: تکیه صرف به درمان های گیاهی بدون ارزیابی و تشخیص پزشکی مناسب می تواند درمان مناسب را به تاخیر بیاندازد و به طور بالقوه شرایط را بدتر کند.
  1. درمان ناکارآمد: در حالی که برخی از داروهای گیاهی ممکن است شواهد حکایتی دال بر استفاده از آنها برای فیستول داشته باشند، اثربخشی آنها از نظر علمی در آزمایشات بالینی ثابت نشده است. این بدان معنی است که آنها ممکن است نتایج مطلوب را ارائه نکنند یا فقط ممکن است تسکین موقتی ارائه دهند.

برای افرادی که درمان دارویی فیستول را در نظر می گیرند، مهم است که با یک متخصص آنورکتال یا داروساز مشورت کنند. تا در مورد خطرات و مزایای بالقوه صحبت کرده، و همچنین اطمینان حاصل کنند که داروی گیاهی انتخاب شده ایمن و مناسب برای وضعیت خاص آنها است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 دیدگاه دربارهٔ «درمان فیستول مقعدی با دارو (معرفی بهترین آنتی بیوتیک و قرص)»

  1. بهترین انتی بیوتیک برای فیستول مقعدی چیه؟؟ من ترشحاتم دارم

    1. ابراری

      کدو هم به صورت پخته هم به صورت خام رنده کن توی ماست بخور ، میوه هم انگور بخور. اینایی که گفتم خصوصا کدو نسبت به باقی چیزا قیمتش کمتره.

  2. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت مقعدی هم میشه معرفی کنین لطفا

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام باید اول نوع عفونت توسط پزشک تشخیص داده بشه تا درمان مناسبش واستون تجویز بشه

  3. میشه از این روشهایی که گفتین برای درمان آبسه هم استفاده کرد؟

  4. سلام من ۱۸سالمه و مبتلا به یبوست هستم…
    از بچگی مبتلا بودم*
    دکتر رفتم بهم گفتن دارو مصرف کنم
    تا یه مدت خوب شد
    ولی بعد از دو ماه مصرف و تموم شدن دارو
    دوباره خونریزی کردم بعد از هر مدفوع
    هر بار سرگیجه و تهوع دارم
    میخواستم بدونم این می‌تونه به خاطر بی تحرکی باشه؟
    و بنظرتون مشکلم خیلی جدی هست؟
    من میترسم چون بیشتر علائم سرطان روده رو داشتم
    لازمه بازم دکتر برم ؟ممنون میشم راهنماییم کنید