عکس ترشحات مقعدی

9 علت عفونت مقعدی زنان و مردان + درمان ترشحات مقعد

از آنجا که ناحیه نشیمنگاه اکثرا مرطوب بوده، علل احتمالی زیادی برای ترشحات مقعدی از رکتوم وجود دارد، از جمله بیماری‌های گوارشی، عفونت‌های مقاربتی و بیماری‌های مرتبط با روده.

عفونت قارچی مقعدی یک عفونت نسبتا شایع است که توسط مخمری به نام کاندیدا ایجاد می شود که عموما با بوی بد مقعدی همراه است. علائم شامل احساس خارش شدید در اطراف مقعد شما مانند خارش آنی است. درمان شامل کرم، پماد یا شیاف ضد قارچ است. شما می توانید با تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه اطراف مقعد از عفونت های مخمری یا باکتریای مقعدی جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید: مقعد چیست

ترشحات مقعدی یا عفونت چیست؟

عفونت قارچی تقریباً در هر نقطه از بدن می تواند رخ دهد. عفونت مخمری در مقعد و ناحیه اطراف آن (پری آنال) معمولا ایجاد می شود. عفونت مخمری در هر نقطه از پوست شما کاندیدیازیس نامیده می شود. کاندیدیازیس یک عفونت قارچی است که توسط مخمری به نام کاندیدا ایجاد می شود.

پوست شما دارای تعادل طبیعی مخمر و باکتری است. این باکتری به جلوگیری از رشد بیش از حد مخمر روی پوست شما کمک می کند. اما گاهی اوقات تعادل طبیعی مخمر و باکتری بدن شما را به هم می زند. وقتی این اتفاق می افتد، کاندیدا می تواند خارج از کنترل رشد کند. هنگامی که کاندیدا رشد بیش از حد داشته باشد، می تواند زیر سطح پوست شما حفر شده و باعث عفونت قارچی شود.

علائم عفونت مقعدی زنان و مردان

اولین علامت عفونت مخمری و باکتریایی؛ خارش شدید مقعد است. البته از آنجا که این مورد از علائم عفونت بواسیر و شقاق نیز میباشد، ممکن است اشتباه گرفته شود. احساس خارش مداوم در پوست اطراف مقعد شما را خارش آنی می نامند. خارش آنی یک بیماری شایع پوستی است. سایر علائم عفونت مخمری مقعدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت مخمری مقعدی می تواند به راحتی به آلت تناسلی یا واژن شما سرایت کند. بنابراین ممکن است علائم دیگری را در آن نواحی مشاهده کنید.

علائم خود را جدی بگیرید!

هر کدام از علائم بالا ممکن است نشانه ای از یک بیماری نشیمنگاهی باشند. لازم است برای تشخیص دقیق حتما با ما تماس بگیرید.

ترشحات سفید، بی رنگ و زرد از رکتوم نشانه چیست؟

لازم است بدانید اگر ترشحات مقعدی دارید در هر رنگ و قوامی مانند لزج، قرمز، زرد یا بی رنگ نگران کننده بوده و معمولا نشانه خوبی نیست. اگر این ترشحات با حالت تهوع و استفراغ همراه بوده یا در مدفوع خود همچنین خون مشاهده می کنید (اسهال خونی یا یبوست) باید سریعا به متخصص گوارش مراجعه کنید.

علت عفونت مقعدی در زنان و مردان

همانطور که گفته شد، مخمری به نام کاندیدا باعث عفونت مقعدی می شود. برخی از کاندیداها به طور معمول در دستگاه گوارش شما زندگی می کنند. تجمع کاندیدا در روده ها می تواند به کانال مقعد شما رفته و باعث عفونت قارچی شود.

کاندیدا همچنین در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند. شرایط و سایر عواملی که به کاندیدا اجازه رشد می دهد عبارتند از:

  • هوای مرطوب و گرم.
  • پوشیدن لباس های تنگ و محدود کننده.
  • بهداشت ضعیف.
  • تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس).

عفونت های قارچی در گروه های خاصی از افراد شایع تر است. شامل افرادی می شود که:

  • حامله هستند
  • اضافه وزن/چاقی دارند.
  • آنتی بیوتیک مصرف می کنند.

عفونت های مخمری نیز در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع تر است. این ممکن است به دلیل بیماری هایی مانند دیابت باشد. یا ممکن است به دلیل استفاده از دارویی باشد که سیستم ایمنی شما را سرکوب می کند.

عفونت مقعدی به عنوان یک عفونت مقاربتی (STI) در نظر گرفته نمی شود. اما فرد مبتلا به عفونت مخمری مقعدی می تواند عفونت را از طریق رابطه جنسی مقعدی محافظت نشده منتقل کند.

به طور دقیق تر می توان گفت که انواع علت های این عفونت و ترشحات شامل موارد زیر هستند:

بواسیر یا هموروئید

توده بواسیر یا هموروئید رگ های متورم در انتها راست روده هستند که در صورت وارد شدن فشار زیاد میتوانند باد کرده و به شکل برجسته در بیایند. این بیماری در بین عارضه های نشیمنگاهی بسیار شایع است به طوری که تقریبا می توان گفت از هر 4 نفر، 3 نفر با آن درگیر می شوند.

علائم هموروئید شامل ترشحات مقعدی، خروج خونابه از توده در صورت آسیب دیدگی به همراه خارش و سوزش می باشد. از عوامل آن می توان به یبوست مزمن، اسهال یا بارداری به همراه اضافه وزن اشاره کرد.

حتما بخوانید: عمل سرپایی بواسیر و درمان با لیزر

انواع هموروئید درجه یک، دو، سه و چهار با عکس

فیستول و آبسه آنال

فیستول یک مسیر پر از عفونت بین دو عضو مجاور در بدن است که آنها را به یکدیگر متصل می کند. آبسه آنال توده متورمی بوده که می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود. اگر یک آبسه بترکد یا خود فرد آن را تخلیه کند، می تواند یک مسیر مانند فیستول به وجود بیاورد. که یک طرف آن به صورت سوراخی روی مقعد ظاهر می شود. این سوراخ از خود عفونت ترشح کرده که می تواند لباس زیر را کثیف کند.

علائم فیستول شامل موارد زیر هستند:

  • ادرار کردن همراه با درد و سوزش
  • ترشحات بدبو و لزج
  • سوراخ قابل مشاهده روی باسن
  • تورم و التهاب ناحیه

حتما بخوانید: درمان سریع فیستول

عکس عوارض بعد از عمل فیستول مقعدی

شقاق یا زخم شدن رکتوم

شقاق زخم های کوچک و تکه تکه ای است که در هر قسمت از بدن می تواند ایجاد شود ولی زخم مربوط به مقعد با سوزش شدیدی همراه بوده که ترشحات لزج مانند هم دارد. شقاق در هر قسمتی از راست روده و رکتوم به دلیل یبوست مزمن ایجاد می شود. 

علائم شقاق عبارتند از:

  • زخم قابل مشاهده در صورتی که روی پوست خارج از رکتوم باشد
  • احساس سوزش و درد در این ناحیه
  • ایجاد گوشت اضافه مثل اسکین تگ در اطراف زخم

حتما بخوانید: درمان شقاق (فیشر) با لیزر + بهترین روش عمل نیم ساعته!

تصویر و عکس شقاق مقعدی یا فیشر واضح

زگیل تناسلی و بیماری های مقاربتی

زگیل تناسلی به دانه های ریزی گفته شده که می توانند اطراف دریچه رکتوم را احاطه کنند. این زائده ها شکل های ریز و درشتی دارند. زگیل در هر قسمتی از ناحیه تناسلی به دلیل ویروس مقاربتی اچ پی وی ایجاد می شود. در صورتی که زائده ها به طور چشمگیری داخل رکتوم رشد کنند، موجب ترشحات مقعدی شده و نیاز به درمان سریع دارند. زائده های تناسلی واژن در صورت عدم درمان مناسب می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند.

حتما بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر : هزینه، مزایا و معایب

عکس زگیل معمولی و تناسلی

کیست مویی

سینوس پیلونیدال یا کیست مویی یک دستگاه عفونی زیر پوست بین باسن است. درمان معمولاً شامل یک عمل جراحی ساده است. پس از عمل باید با اصلاح منظم یا سایر روش‌های حذف موهای زائد، ناحیه مورد نظر را عاری از موهای در حال رشد نگه دارید.

پیلونیدال به معنای “لانه مو” است.

مجرای سینوسی یک تونل باریک (یک کانال غیر طبیعی کوچک) در بدن شما است. ترشحات ناشی از کیست مویی می توانند نشانه ای از عفونت آن باشند.

حتما بخوانید: درمان کیست مویی با لیزر “بدون جراحی” و عمل سرپایی

سرطان مقعد

به طور کلی از نشانه های سرطان مقعد می توان به توده های کوچک در اطراف و داخل پایین رکتوم، ترشح مخاط از پایین داشتن مشکل در کنترل اجابت مزاج (بی اختیاری مدفوع) و نیاز به دفع اغلب با مدفوع های شل و روان تر می باشد.

سرطان رکتوم ( سرطان کولورکتال) رشد غیرطبیعی سلول هایی است که تومورهایی را در راست روده تشکیل می دهند. اگر سرطان به سایر قسمت های بدن سرایت کند، سرطان متاستاتیک نامیده می شود.

علائم دیگر عبارتند از:

پرولاپس مقعد یا رکتوم

پرولاپس رکتوم زمانی است که رکتوم به طور جزئی یا کامل از طریق مقعد پایین می‌آید. پزشکان همیشه نمی دانند که چرا این اتفاق می افتد. مشکلات ساختاری یا عضلات ضعیف در مقعد و کف لگن ممکن است نقشی در این اتفاق داشته باشد.
ممکن است ترشح مخاط و خون زمان ابتلا به این عارضه وجود داشته باشد.
یک فرد همچنین ممکن است متوجه شود:

  • یک توده قرمز رنگ که از مقعد بیرون زده است
  • یبوست، اسهال یا هر دو
  • احساس اینکه حرکت روده کاملاً تمام نشده است
  • بی اختیاری مدفوع

حتما بخوانید: درمان بیرون زدگی مقعد

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک بیماری شایع و طولانی مدت در سیستم گوارش است. علائم می تواند شامل گرفتگی معده، نفخ، اسهال یا یبوست باشد. این وضعیت اغلب مادام العمر است، اگرچه علائم ممکن است در طول زمان تغییر کنند. با استراتژی های مناسب می توان IBS را با موفقیت مدیریت کرد.

علائم سندرم روده تحریک پذیر شامل موارد زیر می باشد:

  • درد و گرفتگی شکم (معده) که ممکن است با حرکت روده ها برطرف شود.
  • تغییر در عادات روده مانند اسهال، یبوست یا گاهی اوقات هر دو.
  • نفخ و تورم معده شما
  • باد زیاد (نفخ)
  • گاهی اوقات نیاز فوری به حرکت روده های خود را تجربه می کنید.

تشخیص

پزشک متخصص می تواند ترشحات و عفونت مقعدی را از طریق معاینه فیزیکی به راحتی تشخیص دهد. او از شما در مورد علائمی که دارید می پرسد و ناحیه را با دقت بررسی می کند.

یکی از دقیق ترین روش ها برای تشخیص دقیق انجام آزمایش است. در این بین پزشک ممکن است از اسکالپل استفاده کنند تا به آرامی مقداری از پوست ناحیه پری مقعد شما را بتراشند. یک پاتولوژیست نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی کرده تا نوع قارچی که باعث عفونت شده است را تایید کند. آنها معمولا نمونه را در یک ظرف مخصوص قرار می دهند. نمونه در کشت رشد کرده تا بتوان نوع قارچ را تعیین کرد.

درمان عفونت مقعدی زنان و مردان

ترشحات مقعدی می تواند نشانه ای از بیماری های زمینه ای مختلف باشد و درمان مناسب به علت خاص آن بستگی دارد. مهم است که برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی شخصی با یک متخصص رکتال مشورت کنید. با این حال، در اینجا برخی از علل رایج ترشحات رکتوم و درمان های بالقوه آنها آورده شده است:

  1. بیماری التهابی روده (IBD): اگر ترشحات رکتوم به دلیل شرایطی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو باشد، درمان ممکن است شامل داروهایی برای کاهش التهاب، مدیریت علائم و احتمالاً جراحی در موارد شدید باشد.
  2. عفونت های مقاربتی (STIs): عفونت های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا می توانند باعث ترشح رکتوم شوند. درمان معمولاً شامل آنتی بیوتیک هایی است که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تجویز می شود.
  3. فیستول مقعدی یا آبسه: این شرایط ممکن است نیاز به مداخله جراحی برای تخلیه آبسه و درمان علت زمینه ای داشته باشد.
  4. هموروئید: بواسیر می تواند به دلیل تحریک یا التهاب باعث ترشح رکتوم شود. درمان ممکن است شامل کرم های بدون نسخه، اصلاح شیوه زندگی و در برخی موارد، اقدامات پزشکی باشد.
  5. عفونت رکتوم: عفونت در ناحیه رکتوم ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر تجویز شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی داشته باشد.
  6. سرطان رکتوم: در برخی موارد، ترشحات رکتوم می تواند از علائم سرطان رکتوم باشد. درمان ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از این رویکردها باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه دربارهٔ «9 علت عفونت مقعدی زنان و مردان + درمان ترشحات مقعد»

  1. سلام دکتر من یبوست داشتم هفته پیش و موقع دفع ازم خون اومد
    الان که یه هفته میگذره حس میکنم لای باسنم حالت لزجی پیدا میکنه ولی با دستمال که پاک میکنم خون نیست. چیه به نظر شما؟

  2. ناشناس

    عالی و کامل بود. ممنون از اطلاعات مفیدتون فقط لطفا راجبه روشهای درمان بیشتر بنویسین