عوارض زگیل تناسلی در مردان

عوارض زگیل تناسلی در مردان و خطرات جدی آن

امروزه بسیاری از اطلاعات در مورد ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) بر روی زنان متمرکز است. زیرا در آنها ابتلا به این ویروس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. اما ویروس پاپیلومای انسانی نیز می تواند باعث رخ دادن عوارض زگیل تناسلی در مردان شود. برای مردان مهم است که بدانند چگونه از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرده و خطرات جدی مرتبط با این عفونت را کاهش دهند.

عفونت ناشی از ویروس اچ پی وی می تواند خطر ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی را در مردان افزایش دهد. اگرچه این سرطان ها شایع نیستند، اما همانطور که این ویروس در زنان زائده ها تناسلی را به وجود می آورد، در مردان نیز میتواند عامل ایجاد زگیل های تناسلی باشد.

طبق آمار؛ بیش از نیمی از مردانی که از نظر جنسی فعالیت بالایی دارند، در دنیا به ویروس اچ پی وی و زگیل های تناسلی مبتلا میشوند. اما بسیاری از آنها حتی متوجه وجود این ویروس در بدن خود نشده و فقط آن را منتقل می کنند.

عوارض زگیل تناسلی در مردان

برخی از انواع ویروس های HPV همراه با زگیل تناسلی، عامل اصلی سرطان های تناسلی هستند که میتواند به سرطان مقعد یا آلت تناسلی مردان ختم شوند. البته در مردانی که سیستم ایمنی قوی دارند، احتمال ایجاد این عوارض بسیار کم است.

عوارض زگیل تناسلی در مردان به صورت زیر است: 

  • طبق آمار، از کل مردانی که برای تست دهی غربالگری به پزشک مراجعه می کنند، در سال گذشته در کشور ایالات متحده حدود 2070 مرد در به سرطان آلت تناسلی و 3150 مرد به سرطان مقعد مبتلا شده اند.
  • خطر ابتلا به سرطان مقعد در مردان همجنس گرا و دوجنسیتی فعال از نظر جنسی 17 برابر بیشتر از مردانی است که فقط با زنان رابطه جنسی دارند. مردانی که HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند.
  • بیشتر سرطان هایی که در داخل گلو، از جمله در حلق و در لوزه ها یافت می شوند، مربوط به ویروس اچ پی وی هستند. در واقع، اینها شایع ترین سرطان های مرتبط با این ویروس عفونی هستند که در مردان یافت می شوند. سالانه بیش از 13000 مورد جدید آلوده به این بیماری جنسی در مردان تشخیص داده می شود.

1. سرطان آلت تناسلی

به نقل از cancer.org.au

Penile cancer is a rare type of cancer and occurs on the foreskin, the glans (head) of the penis, or on the skin of the penile shaft. It occurs mostly in uncircumcised men (men who still have foreskin around the head of the penis).

سرطان آلت تناسلی یک نوع سرطان نادر است و روی پوست ختنه گاه، سر آلت تناسلی یا روی پوست ساقه آلت تناسلی بروز می کند. بیشتر در مردان ختنه نشده (مردانی که هنوز پوست ختنه گاه اطراف سر آلت تناسلی دارند) رخ می دهد.

انواع مختلفی از سرطان آلت تناسلی در مردان بالغ وجود دارد. که عبارتند از:

  • سرطان سلول سنگفرشی: شایع ترین نوع سرطان آلت تناسلی که حدود 95٪ موارد را تشکیل می دهد.
  •  کارسینوم: نئوپلازی داخل اپیتلیال آلت تناسلی (PeIN). اولیه ترین مرحله سرطان سلول سنگفرشی آلت تناسلی که در آن سلول های سرطانی فقط در لایه بالایی سلول های پوست یافت می شوند.
  • کارسینوم سلول بازال: نوع دیگری از سرطان پوست که می تواند در سلول های عمیق تر سلول های سنگفرشی ایجاد شود.
  • آدنوکارسینوم: نوعی که در غدد عرق در پوست آلت تناسلی ایجاد می شود.
  • ملانوم آلت تناسلی
  • سارکوم آلت تناسلی: نوع بسیار نادری از سرطان است که در بافت‌ های عمیق‌ تر آلت تناسلی ایجاد می‌ شود.

2. سرطان مقعد در مردان

علت اصلی 90% سرطان های مقعد زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی است. سرطان زمانی شروع می شود که برخی از سلول های بدن بدون توقف تقسیم می شوند. همانطور که سرطان رشد می کند، ممکن است در بافت های مجاور باقی بماند یا به سایر قسمت های بدن گسترش یابد، فرآیندی به نام متاستاز. سرطان مقعد در سلول‌ های اطراف یا فقط داخل دهانه مقعد شروع می‌ شود. ممکن است در یک بیمار مبتلا به سلول های پیش سرطانی در ناحیه مقعد تشخیص داده شود. با گذشت زمان، این سلول ها می توانند شانس بالایی برای سرطانی شدن داشته باشند. در حالی که این بیماری متفاوت از سرطان مقعد درمان می شود، باید فورا برای درمان اقدام شود.

شایع ترین عامل خطر برای سرطان مقعد، آلوده شدن به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. HPV یک ویروس مقاربتی است که ممکن است باعث ایجاد زگیل در داخل و اطراف مقعد یا دستگاه تناسلی در مردان و زنان شود، اما سرطان مقعد می‌ تواند بدون وجود زگیل مقعدی نیز رخ دهد. سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • سن (55 و بالاتر)
  • رابطه جنسی مقعدی
  • بیماری های مقاربتی
  • شرکای جنسی متعدد
  • سیگار کشیدن
  • سابقه سرطان های مرتبط با HPV، به ویژه سرطان آلت تناسلی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به دلیل اچ آی وی، شیمی درمانی یا پیوند عضو

 مناطق ملتهب مزمن که باعث قرمزی یا سوزش طولانی مدت می شوند، مانند فیستول مقعد یا زخم های باز در ناحیه مقعد (شقاق).

 پرتودرمانی از پیش برای تشخیص عارضه ای در لگن برای سرطان رکتوم، پروستات، مثانه یا دهانه رحم.

علائم HPV در مردان

انواع HPV پرخطر که می توانند باعث سرطان شوند به ندرت در مردان یا زنان علائمی دارند. زگیل تناسلی اولین علامتی است که ممکن است با سویه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی مشاهده کنید که باعث زگیل می شوند اما سرطانی نیستند.

همچنین بخوانید: زگیل سرطانی چه علائمی دارد؟

آزمایشات برای عفونت HPV در مردان

برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک ناحیه تناسلی مرد را به صورت چشمی بررسی می کند تا ببیند آیا زگیل وجود دارد یا خیر. برخی از پزشکان از محلول سرکه برای کمک به شناسایی زگیل هایی که برجسته و قابل مشاهده نیستند استفاده می کنند. اما آزمون بی‌خطا نیست. گاهی اوقات پوست طبیعی به اشتباه به عنوان زگیل شناسایی می شود.

هیچ آزمایش قطعی برای مردان وجود ندارد که سویه های پرخطر HPV را که می توانند باعث سرطان شوند بررسی کند. با این حال، برخی از پزشکان به انجام تست پاپ مقعدی برای مردان همجنس‌ گرا و دوجنس‌ گرا (بای سکشوال) که در معرض خطر بالاتر سرطان مقعد ناشی از HPV هستند، توصیه می‌ کنند. در تست پاپ مقعدی، پزشک سلول‌ های مقعد را جمع‌ آوری کرده و سپس آن‌ ها را از نظر وجود ناهنجاری در آزمایشگاه بررسی می‌ کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه دربارهٔ «عوارض زگیل تناسلی در مردان و خطرات جدی آن»

  1. سلام دکتر وقتتون بخیر من الت تناسیلیم چند تا دونه دقیقا ورودی نوکش در اومده و الان خال های سیاه تقریبا ۲۰ تایی هم تو صورت هم تو دست یا رو بدنم ظاهر شدن به اندازه نوک سوزن هستش