شیاف بیزاکودیل

شیاف بیزاکودیل چیست – زمان اثر – کاربردها و عوارض

شیاف بیزاکودیل رکتال به صورت کوتاه مدت برای درمان یبوست استفاده می شود. چون اگر در طولانی مدت استفاده شود، عوارض دارد. همچنین برای تخلیه روده ها قبل از جراحی و برخی اقدامات پزشکی استفاده می شود. بیزاکودیل در دسته ای از داروها به نام ملین های محرک قرار گرفته است. استفاده از این دارو با افزایش فعالیت روده ها باعث اجابت مزاج می شود.

روش مصرف شیاف بیزاکودیل

برای استفاده درست از این داروی مقعدی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اگر شیاف نرم است، بسته آن را زیر آب خنک نگه دارید یا قبل از باز کردن بسته بندی، آن را چند دقیقه در یخچال قرار دهید تا سفت شود.
  •  لفاف را بردارید.
  •  اگر از قبل با پزشک مشورت کردید و به شما توصیه شده که از نصف شیاف استفاده کنید، آن را با یک چاقو یا تیغه تمیز و تیز از طول ببرید.
  •  به پهلوی چپ خود دراز بکشید و زانوی راست خود را تا قفسه سینه بالا بیاورید.
  •  با استفاده از انگشت خود، ابتدا شیاف را به سمت راست روده وارد کنید تا از اسفنکتر عضلانی راست روده عبور کند، در بزرگسالان حدود 1 اینچ (2.5 سانتی متر). اگر از کنار این اسفنکتر مقعدی وارد نشود، شیاف ممکن است بیرون بزند.
  •  تا جایی که ممکن است آن را در مقعد خود نگه دارید. تا جذب شود.
  •  دست های خود را کاملا بشویید.

شرایط نگهداری

بهترین شرایط نگهداری شیاف بیزاکودیل در دمای اتاق 15 تا 30 درجه سانتی گراد (59 تا 86 درجه فارنهایت) میباشد. از 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) دما بیشتر نباشد. این دارو به صورت جداگانه برای مصرف شخصی بسته بندی شده است. در صورت پاره شدن یا باز بودن فویل از آن به هیچ عنوان استفاده نکنید.

عوارض شیاف بیزاکودیل مقعدی

بیزاکودیل رکتال به ندرت عوارض دارد. اما ممکن است یک سری علائم اذیت کننده ایجاد کند. اگر هر یک از این نشانه ها شدید بوده یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. شیاف بیزاکودیل ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین استفاده از این دارو با پزشک گوارش تماس بگیرید.

برخی از بیماران به ندرت عوارض زیر را هم تجربه می کنند:

  • نفخ
  • گاز معده
  • حالت تهوع

زمان اثرگذاری شیاف بیزاکودیل

زمان اثرگذاری این شیاف در افراد مختلف متفاوت است. به طور کلی می توان گفت که شیاف بیزاکودیل تا 16 ساعت گوارش شما را درگیر میکند. زمان دقیق اثرگذاری آن برای تخلیه روده ها و رفع یبوست از 15 دقیقه تا 2 ساعت متغیر است. توجه کنید که به محض استعمال شیاف نباید سریعا برای تخلیه به دستشویی بروید. سعی کنید حداقل تا نیم ساعت مقعد خود را منقبض کنید تا شیاف از آن خارج شده و به صورت کامل روی مقعد و مدفوع شما اثر بگذارد. در این مواقع تخلیه مدفوع کامل اتفاق می افتد.

تداخل دارویی شیاف بیزاکودیل

شیاف بیزاکودیل در درجه اول به عنوان یک ملین برای رفع یبوست استفاده می شود. در حالت طبیعی شیاف بیزاکودیل هیچ گونه تداخل دارویی مستقیم ندارد اما در بیماران خاص ممکن است هم زمان با داروهای زیر واکنش نشان دهد:

  1. آنتی اسیدها: مصرف بیزاکودیل همراه با آنتی اسیدها می تواند خطر تحریک دستگاه گوارش را افزایش دهد. به طور کلی توصیه می شود حداقل یک ساعت از مصرف بیزاکودیل و آنتی اسیدها فاصله بگیرید.
  2. سایر ملین ها: استفاده از بیزاکودیل همراه با سایر ملین ها ممکن است خطر کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت ها را افزایش دهد.
  3. دیورتیک ها: مصرف همزمان با دیورتیک ها همچنین ممکن است خطر عدم تعادل الکترولیت ها، به ویژه هیپوکالمی (سطح پایین پتاسیم) را افزایش دهد.
  4. داروهای موثر بر تحرک دستگاه گوارش: داروهایی که حرکت روده را کاهش می دهند (مانند مواد حاوی مخدر و تریاک) ممکن است با اثرات بیزاکودیل مقابله کنند.
  5. وارفارین: در صورت استفاده با بیزاکودیل، احتمال تغییر جذب داروهای ضد انعقاد خوراکی مانند وارفارین وجود دارد، اگرچه این موضوع بیشتر با اشکال خوراکی در ارتباط است.

فواید استفاده از دارو

شیاف بیزاکودیل با کمک به حرکت روده شما یبوست را برطرف می کند تا بتوانید راحت تر دفع داشته باشید. همچنین مدفوع شما را نرم می کند. قرص بیزاکودیل 6 تا 12 ساعت طول می کشد تا اثر کند. شیاف ها 10 تا 45 دقیقه کار می کنند، بنابراین بهتر است بعد از استفاده از آنها نزدیک توالت بمانید.

مزایای استفاده از شیاف بیزاکودیل عبارتند از:

  1. تسکین سریع: شیاف های بیزاکودیل معمولاً در مقایسه با ملین های خوراکی اثرگذاری سریع تری دارد.
  2. تاثیر مستقیم: آنها مستقیماً روی راست روده و روده تحتانی تأثیر می گذارند، که می تواند برای افرادی که ممکن است در بلع قرص ها مشکل داشته باشند یا مشکلات گوارشی دارند که بر جذب تأثیر می گذارد مفید باشد.
  3. موثر برای یبوست حاد: آنها به ویژه برای تسکین کوتاه مدت یبوست حاد مفید هستند، به ویژه در شرایطی که نتایج فوری مورد نیاز است.
  4. سهولت در استفاده: مصرف شیاف ها نسبتاً آسان است و می تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که با سایر اشکال ملین دست و پنجه نرم می کنند.
  5. حداقل جذب سیستمیک: از آنجایی که بیزاکودیل از طریق مقعدی تجویز می شود، جذب سیستمیک محدودی دارد که ممکن است خطر عوارض جانبی سیستمیک را در مقایسه با ملین های خوراکی کاهش دهد.

منابع:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه دربارهٔ «شیاف بیزاکودیل چیست – زمان اثر – کاربردها و عوارض»

  1. نازیلا

    سلام باتوجه به مطلبی که گذاشته اید بنده متوجه شدم که دچار بواسیر خارجی شده ام
    سه ماا است زایمان کرده ام میتوانم لیزر انجام دهم

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز باید شرایطتون رو با پزشک زنانتون که نزد ایشون زایمان انجام دادید بررسی کنید و اگر مشکلی نبود بله میتونید لیزر انجام بدید