بهترین پماد برای خارش مقعد

بهترین پماد برای خارش مقعدی

خارش مقعد، که به عنوان خارش رکتوم نیز شناخته می شود، یک وضعیت آزاردهنده و ناراحت کننده در نظر گرفته میشود که ممکن است دلایل مختلفی از جمله تحریک پوست، عفونت، بواسیر یا برخی بیماریهای زمینه ای داشته باشد. خوشبختانه، انواع مختلفی از پمادها و کرم‌ها در داروخانه ها موجود بوده که می‌ توانند به کاهش خارش و تسکین آن کمک کنند. در ادامه از این مقاله تصمیم داریم بهترین پماد برای خارش مقعدی و درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین پماد ها برای خارش مقعدی کدامند؟

زمانی که خارش مقعد ناشی از بیماری خاصی نباشد، اغلب با استفاده از پماد ها در مدت کوتاهی درمان میشود. اما حتما با مشورت دکتر از این پمادها استفاده کنید. کرم یا پمادهای ذکر شده صرفا جنبه معرفی دارند و ما آنها را راه درمان قطعی در نظر نمیگیریم:

1. پماد هیدروکورتیزون

طریقه مصرف پماد هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون یک کورتیکواستروئید خفیف است که منجر به کاهش التهاب و خارش میشود. این پماد معمولاً برای تسکین خارش ناشی از بیماری های مختلف پوستی از جمله خارش مقعد استفاده می شود. پماد هیدروکورتیزون بدون نسخه در دوز ها و فرمول های گوناگونی موجود می باشند.

سایر کاربردهای این دارو عبارتند از: 

  • نیش حشرات
  • اگزما 
  • درماتیت
  • بثورات پوستی
  • درمان خارش بیرونی اندام تناسلی زن

2. لوسیون کالامین 

لوسیون کالامین نوعی پماد موضعی و تسکین دهنده خارش مقعدی بوده که حاوی موادی مانند اکسید روی و کالامین است که لوسیون کالامین یک داروی موضعی بدون نسخه است که می توانید برای خارش خفیف از آن استفاده کنید. این لوسیون صورتی تسکین دهنده به تسکین خارش مقعد، درد مقعد و ناراحتی ناشی از نیش حشرات، آبله مرغان، گیاهان سمی و غیره کمک می کند. اثر خنک کنندگی روی پوست دارد و در صورت نیاز می توان آن را روی ناحیه آسیب دیده اعمال کرد.

سایر کاربردهای لوسیون کالامین عبارتند از:

  • آبله مرغان
  • آکنه های پوستی
  • درمان بیماری گال
  • آفتاب سوختگی
  • نیش حشرات

3. کرم لیدوکائین 

پماد لیدوکائین برای شقاق خوبه؟

لیدوکائین یک بی حس کننده موضعی است که کاربردهای گوناگونی دارد. می تواند به بی حسی پوست کمک کند و به طور موقت خارش و ناراحتی را تسکین دهد. کرم های لیدوکائین را میتوان بدون نسخه نیز تهیه کرد. پماد لیدوکائین به دلیل خاصیت بی حسی که دارد، باعث میشود شما خارش یا سوزش را حس نکنید. توجه کنید که این دارو اثربخشی موقتی داشته و درمان دائمی خارش مقعد نمیباشد.

4. کرم های ضد قارچ 

کرم های ضد قارچ زمانی استفاده میشوند که خارش ناشی از عفونت های قارچی باشد. این کرم ها حاوی عوامل ضد قارچی بوده که به از بین بردن قارچی که باعث خارش شده کمک کرده و علائم را تسکین می دهند. 

رایج ترین کرم های ضد قارچ و درمان قارچ مقعدی عبارتند از:

1. کرم کلوتریمازول 

کلوتریمازول یک داروی ضد قارچ است که در برابر انواع عفونت های قارچی موثر است. این دارو بدون نسخه به صورت کرم موجود بوده و میتوان آن را به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده برای درمان خارش مقعد استفاده کرد.

2. کرم میکونازول 

میکونازول یکی دیگر از داروهای ضد قارچی است که این نیز برای درمان عفونت های قارچی استفاده می شود. این کرم بدون نسخه موجود است و می توان آن را در ناحیه مقعد استفاده کرد تا تسکین خارش و سوزش اتفاق بیفتد.

3. پماد تربینافین 

تربینافین یک داروی ضد قارچ است که به صورت کرم، ژل یا اسپری عرضه می شود. این دارو عفونت های قارچی روی پوست شما را درمان می کند. مارک های رایج این دارو شامل Desenex Max® و Lamisil AT® است. تربینافین فقط برای استفاده خارجی است، بنابراین دستورالعمل های کاربرد روی برچسب را دنبال کنید.

4. پماد کتوکونازول 

پماد کتوکونازول (kee toe KON na zole) عفونت های قارچی یا مخمری پوست را درمان می کند. همچنین ممکن است برای درمان درماتیت سبورئیک، وضعیتی که باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می شود، استفاده شود. این دارو به گروهی از داروها به نام ضد قارچ تعلق دارد. عفونت های ناشی از باکتری یا ویروس را درمان نمی کند.

6. کرم های مرطوب کننده 

با استفاده از یک لایه نازک از پماد اکسید روی (Desitin، Balmex) یا ژل نفتی (وازلین) از پوست آسیب دیده مقعد در برابر آسیب محافظت کنید. استفاده از این پمادها باعث شده که رطوبت این قسمت از بدن شما حفظ شوند.

لیست بخشی از کرم های مرطوب کننده عبارتند از:

پماد آکوافور

یک پماد تهیه شده مبتنی بر مشتقات نفتی بوده ب ایجاد سپری محافظ در مقعد، به حفظ رطوبت آن کمک میکند.

  • خمیر اصلی آن با نام Desitin Maximum Strength: اغلب برای سوختی های پوشک نوزادان استفاده می شود. حاوی اکسید روی برای محافظت و تسکین پوست تحریک شده است.

روغن ها و کرم های طبیعی

بعضی از روغن های طبیعی کاملا شفابخش بوده و میتوانند نقش مرطوب کننده مقعد را ایفا کنند.

  • روغن نارگیل: به دلیل خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی آن شناخته شده است. می توان آن را مستقیماً در ناحیه آسیب دیده اعمال کرد.
  • ژل آلوئه ورا: تسکین دهنده و آبرسان، می تواند باعث آرام شدن پوست تحریک شده شود.

قسمت هایی از مقاله ترجمه شده از:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه دربارهٔ «بهترین پماد برای خارش مقعدی»

  1. سلام .من مشکل ibs دارم چن سالی هست .حدود بیست روز دورمقعدم درد میکرد .باسوزش ب پزشک مراجعه کردم گفت بواسیر هست .الان دور مقعدم ب انداز ی تیله است همراه بادرد .من چون مشکل گوارش دارم بیشتر مواقع یبوست دارم .میشه راهنمایی کنید .مممنون

  2. روشن بین

    سلام من یه خانم ۴۷ ساله هستم یه چیزی مثل یه تیکه گوشت جلوی مقعدم وجود داره و انقدر میخاره خیلی اذیتم میکنه لطفا راهنمایی کنید

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام حتما برای معاینه و تشخیص عارضه حضوری مراجعه کنید. آدرس کلینیک: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14

  3. پماد کالامین برای ناحیه تناسلی ضرر داره اگه استفاده کنیم؟

  4. دکتر به عنوان بهترین پماد برای سوزش واژن هم معرفی میکنین اینا رو؟؟

  5. سلام منم دقیقا مثله شما بودم، اصلا رفع نمیشد، و همه درمان ها موقتی بود، حس و حال بدی که دارید رو درک میکنم، اگه براتون مقدوره ماساژ مخصوص روده رو چند روز پشت سر هم از یه ماسور کاربلد بگیرید اگرم نتونستید آموزشش تو نت هست ببینید و روی خودتون انجام بدین بشدت راهگشاست