تصویر تفاوت ویروس ایدز HIV با HPV اچ پی وی

ویروس اچ پی وی و ایدز ؛ تفاوت دو بیماری، علائم و چگونگی انتقال

در این موضوع به بررسی تفاوت بین این دو بیماری و پاسخ دادن به سوال های شما عزیزان می پردازیم. یکی از شاخص ترین تفاوت های بین دو بیماری ویروس اچ پی وی و ایدز نگاهی به معانی و توضیحات آن ها است.

ویروس پاپیلومای انسانی ویروس اچ پی وی (HPV) و اچ آی وی HIV ایدز چیست؟

ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس نقص ایمنی انسانی ایدز (HIV) هر دو عفونت هایی هستند که اکثرا از طریق روابط جنسی بدون محافظ منتقل می شوند ، اما هیچ ارتباط پزشکی بین این دو بیماری وجود ندارد.

با این حال ، رفتارهایی که فرد را در معرض ابتلا به اچ آی وی HIV قرار می دهد ، می تواند خطر ابتلا به اچ پی وی HPV را هم افزایش دهد.

ویروس اچ پی وی hpv – پاپیلوم انسانی

این ویروس شایع ترین بیماری می باشد که از طریق رابطه جنسی و تماس پوستی با فرد مبتلا امکان انتقال دارد. بیش از 150 ویروس مرتبط در مجموع HPV نامیده می شوند. نحوه نمایان شدن علائم ویروس اچ پی وی در بدن افراد مختلف متفاوت می باشد ولی در اکثر موارد این ویروس با نشانه های زگیل تناسلی ، تبخال تناسلی و سرطان دهانه رحم ظاهر می شود.

برای اطلاعات کامل تر از روش های تشخیص و انتقال این بیماری می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

ویروس اچ پی وی

چگونگی انتقال ویروس اچ آی وی HIV – ایدز

ویروس اچ آی وی – ایدز نیز ازطریق ارتباط جنسی منتقل می شود. ولی روش های انتقال دیگری نیز دارد. این ویروس به سلول های T CD4 مثبت که سلولهای سفید خون (WBC) هستند و وظیفه مبارزه با عفونت در بدن را دارند، حمله می کند و آن ها را از بین می برد.

بدون سلول های T سالم ، بدن از دفاع کمی در برابر عفونت های جدی و ویروسی برخوردار است.

در صورت عدم درمان ، HIV می تواند منجر به مرحله 3 HIV برسد که در این مورد AIDS ایدز نامیده می شود.

در ایالات متحده تخمین زده شده است که بیش از 1.1 میلیون نفر مبتلا به HIV هستند که تقریباً 15 درصد یا 162،500 نفر آن ها از آلودگی خود اطلاع ندارند.

عکس ویروس اچ آی وی ایدز

علائم ویروس اچ پی وی و ایدز چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به hpv و hiv علائم عمده ای را تجربه نمی کنند. اما اگر بخواهیم به طور خیلی دقیق از این موارد صحبت کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم ویروس اچ پی وی HPV

غالباً ، کسانی که دارای سیستم ایمنی سالم هستند ، قادر به مقابله با عفونت های ویروس HPV به تنهایی هستند و بدون هیچ گونه مشکل قابل توجهی در سلامتی به سر می برند.

هنگامی که بدن قادر به مقابله با اچ پی وی نیست ، علائم می توانند به صورت زگیل تناسلی ظاهر شوند. زگیل همچنین می تواند در سایر قسمت های بدن ایجاد شود ، از جمله:

  • دست ها
  • داخل ران
  • پاها
  • صورت

سویه های پر خطر HPV در درجه اول خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد ، اما می تواند خطر ابتلا به سایر سرطان ها را نیز افزایش دهد. موارد سرطانی شامل قسمت های زیر است:

  • ولو
  • واژن
  • آلت تناسلی مرد
  • مقعد
  • گلو

سرطان های HPV ممکن است سالها طول بکشد و در بدن فرد ماندگار باشد. به همین دلیل ، انجام معاینه های منظم و چکاپ مهم است. زنان باید به طور منظم از نظر سرطان دهانه رحم غربال شوند ( آزمایش پاپ اسمیر هم می تواند موثر باشد).

علائم ویروس اچ آی وی HIV

افراد مبتلا به HIV اغلب از ابتلا به این ویروس اطلاع ندارند. زیرا به طور کلی هیچ علائم جسمی ایجاد نمی کند.

در بعضی موارد ، علائم ممکن است از یک تا شش هفته پس از انتقال در بدن فرد نمایان شوند.

این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • بثورات پوستی
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • درد مفصل

عوامل خطر ویروس اچ پی وی و ایدز چیست؟

طبق گزارش nhs.uk هر یک از این دو ویروس در صورت تماس مستقیم شخص با شخص دیگری که از قبل به این ویروس مبتلا است ، ممکن است مبتلا شود. ویروس ها می توانند از طریق هر روزنه باز یا بافت های آسیب دیده پوست وارد بدن شوند.

عوامل خطر برای HPV

عفونت HPV می تواند با داشتن رابطه جنسی بدون محافظت از واژن ، مقعد ، دهان یا تماس پوستی با پوست دیگر ایجاد شود.

به این دلیل که HPV سلول های سطحی روی پوست دست ها یا پاها و غشاهای مخاط دهان و دستگاه تناسلی را آلوده می کنند. هرگونه تماس آن نواحی با شخصی که HPV دارد می تواند باعث انتقال این ویروس شود.

عوامل خطر برای HIV

اچ آی وی می تواند به روش های مختلفی منتقل شود ، از جمله از طریق خون ، شیر مادر یا ترشحات جنسی.

  1. برخورد آلت تناسلی با واژن لزوم انتقال اچ آی وی را ندارد ولی در صورتی که ترشحاتی از دستگاه تناسلی هر کدام از طرفین خارج شود، امکان انتقال به 100 % می رسد. رابطه جنسی واژینال ، دهان و مقعد خطر ابتلا به HIV را افزایش می دهند.
  2. استفاده از سوزن آلوده هنگام تزریق دارو روش دیگر انتقال است.
  3. تجربه داشتن هر کدام از بیماری های جنسی STI در گذشته نیز خطر ابتلا به HIV را افزایش می دهد و افراد مبتلا به HIV احتمالاً ابتلا به اچ پی وی HPV را هم دارند.

چگونه بفهمیم ایدز یا اچ پی وی داریم؟

در صورت وجود زگیل ، پزشکان می توانند HPV را به راحتی تشخیص دهند. اچ آی وی به آزمایش خون یا بزاق دهان نیاز دارد.

تشخیص اچ پی وی HPV

در برخی افراد ، ایجاد زگیل های تناسلی ممکن است اولین نشانه عفونت HPV باشد. برخی دیگر ممکن است بدانند که HPV دارند و دچار عوارض جدی تری مانند سرطان شوند.

پزشک معمولاً می تواند HPV را فقط با بررسی بصری زگیل ها تشخیص دهد. اگر دیدن زگیل دشوار باشد ( در داخل بدن باشد که معمولا در زنان رخ می دهد) ، با استفاده از محلول سرکه آن ها را سفید می کند تا زگیل ها شناسایی شوند.

پیشتر ذکر شد ، با انجام تست پاپ اسمیر می توان غیر طبیعی بودن سلول های دهانه رحم را تشخیص داد. انواع خاصی از HPV را نیز می توان با استفاده از آزمایش DNA بر روی سلولهای دهانه رحم شناسایی کرد.

تشخیص اچ آی وی HIV

ممکن است 12 هفته طول بکشد تا بدن شما آنتی بادی برای مبارزه با اچ آی وی HIV ایجاد کند.

این ویروس معمولاً با استفاده از آزمایش خون یا بزاق تشخیص داده می شود ، اما اگر خیلی زود انجام شود ، این آزمایشات می تواند جواب منفی کاذب به شما بدهد. این امر بدان معنی است که حتی اگر عفونت وجود داشته باشد نتیجه آزمایش منفی در می آید.

همچنین یک روش آزمایش خانگی وجود دارد که فقط به یک سواب لثه نیاز دارد. در صورت بروز نتیجه منفی ، توصیه می شود ظرف سه ماه صبر کنید و دوباره بررسی کنید. اگر مثبت باشد ، تأیید تشخیص توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی ضروری است.

ویروس اچ پی وی و ایدز چگونه درمان می شوند؟

HPV همیشه به درمان نیاز ندارد. با این حال ، برای جلوگیری از پیشرفت HIV نیاز به داروی مناسب دارید.

گزینه های درمان HPV

برای درمان ویروس اچ پی وی هیچ روش درمانی خاصی در دسترس نیست ، اما اغلب به خودی خود برطرف می شود.

درمان های زگیل تناسلی ، سرطان و سایر مواردی که به دلیل HPV رخ می دهد در دسترس است. که در مقاله ویروس اچ پی وی به طور مفصل توضیح داده شده است.

گزینه های درمان HIV

عفونت HIV دارای سه مرحله است:

  1. عفونت حاد HIV

عفونت حاد HIV غالباً به عنوان “بدترین آنفلوانزا از گذشته تا به امروز” توصیف می شود. این مرحله با علائم شبیه آنفلوانزا ظاهر می شود.

  1. تأخیر بالینی

در تأخیر بالینی ، ویروس در بدن فرد زندگی می کند و علائم کمی ایجاد می کند یا اصلا بدون علائم است.

  1. مرحله 3 HIV ایدز

در مرحله 3 HIV یا همان ایدز ، سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب دیده و در برابر عفونت های فرصت طلب آسیب پذیر است.

هر کسی که تازه تشخیص داده شده باید تمرکز خود را بر روی پیدا کردن و مصرف داروهایی بگذارد که برای آنها بهتر است. داروهای معمولاً تجویز شده در این چهار دسته قرار دارند:

  • مهار کننده های ترانس کریپتاز معکوس (RTI)
  • بازدارنده های پروتئاز
  • مهار کننده های ورود یا همجوشی
  • بازدارنده های اینتگراز
  • درمان ترکیبی ، با انواع مختلف دارویی

اگرچه هر نوع دارو به طریقی متفاوت با اچ آی وی مبارزه می کند ، اما این داروها برای جلوگیری از آلودگی سلول ها به ویروس یا جلوگیری از تکثیر انبوه آن ها کار می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 دیدگاه دربارهٔ «ویروس اچ پی وی و ایدز ؛ تفاوت دو بیماری، علائم و چگونگی انتقال»

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز وقت بخیر. خیر لزوما ربطی به هم ندارند. لطفا پاراگراف اول را مجدد بخوانید.

  1. ایا کسی که اچ پی وی یا زیگیل تناسلی بگیره نشان دهنده این هست که اچ ای وی و مریضی های دیگه رو از اون فرد گرفته؟؟؟؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز روتون بخیر. حتما فرد باید آزمایش اچ پی وی و اچ آی وی رو انجام بده. ولی اگر به hpv و زگیل مبتلا شده، احتمال ابتلا به اچ آی وی هم زیاد هست.

  2. اچ پی وی همیشه با زیگیل خودشو نشون میده یعنی؟ اگر اینطوریه پس چرا انقدر داره آمارش میره بالا؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز روزتون بخیر. خیر همیشه همراه با علائم نیست. دقیقا به همین علت آمار نمودار صعودی دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله تشخیص ویروس اچ پی وی نیز مراجعه کنید.

  3. من حدود 2 ساله که اچ پی وی دارم ولی علائمش مانند زگیل رو نداشتم. در این مدت هم رابطه داشتم با چند نفر امکانش هست که به اچ آی وی مبتلا بشم؟ لطفا راهنمایی کنین

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام دوست عزیز. قدم اول این هست که لطفا برای آزمایش hpv اقدام کنید تا مشخص شود هنوز ویروس داخل بدنتون هست یا خیر. سپس به کسانی که با آنها در ارتباط بودید اطلاع دهید که ممکن است به اچ پی وی دچار شده باشند. در رابطه با سوالتون باید بگوییم که بله ممکن است. اگر با کسی که hiv داشته در ارتباط بودید، میتواند شما را هم گرفتار کند.