اسفنکترهای مقعدی

اسفنکتر مقعدی چیست؟ تقویت ماهیچه اسفنکتر داخلی و خارجی

اسفنکتر های مقعد 2 نوع هستند. اسفنکتر های داخلی و خارجی که هر دو نقش کنترل در اجابت مزاج را بر عهده دارند. این ماهیچه ها حلقه ای را در اطراف مقعد تشکیل می دهند. هنگامی که این ماهیچه ها به طور طبیعی کار می کنند، مقعد را منقبض می کنند تا گاز و حرکات روده نتواند به بیرون نشت کند.

اگر عضلات اسفنکترهای داخلی و خارجی آسیب دیده یا ضعیف شده باشند، ممکن است بلافاصله یا به طور کامل پس از رفتن به توالت بسته نشوند. این اتفاق اغلب تمیز نگه داشتن مقعد را دشوار می کند و ممکن است بعد از باز کردن روده مدتی نشت مدفوع داشته باشید. این ممکن است مقدار کمی یا زیاد باشد و ممکن است فقط چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد.

اسفنکتر داخلی مقعد: عملکرد و اجزا تشکیل دهنده

ماهیچه های اسفنکتر داخلی مقعد گسترش لایه عضلانی حلقوی کولون و رکتوم است. اسفنکتر داخلی حلقه ای از ماهیچه صافی بوده که رکتوم انتهایی و کانال مقعدی پروگزیمال را احاطه کرده است. انقباض اسفنکتر داخلی مجرای مقعدی را می بندد و با دفع مدفوع مخالفت می کند. مانند اکثر اسفنکترهای ماهیچه صاف در مجرای گوارش، اسفنکتر داخلی مقعد به طور مداوم منقبض می شود و تنها در پاسخ به ورودی عصبی بازدارنده شل می شود. این مانع اصلی برای نشت مدفوع در بین اعمال مدفوع است. عملکرد این عضو غیر ارادی است.

ساختار اسفنکتر داخلی

به طور طبیعی، این عضو از فیبرهای عضلانی صاف تشکیل شده است. اسفنکتر داخلی مقعد ادامه ضخیم شده لایه عضلانی حلقوی راست روده است. مجرای مقعد را احاطه کرده و در بزرگسالان حدود 2-3 سانتی متر طول دارد.

این ماهیچه ها در قسمت داخلی مقعد توسط سیستم عصبی خودمختار عصب دهی می شود، به ویژه توسط رشته های سمپاتیک و پاراسمپاتیک، که به تنظیم انقباض و آرامش آن کمک می کند.

اسفنکتر خارجی مقعد: عملکرد و اجزا تشکیل دهنده

اسفنکتر خارجی مقعد کنترل ارادی برای اجابت مزاج را فراهم می کند. از آنجایی که رکتوم در حالت استراحت و بعد از غذا به تدریج با مدفوع پر می شود، انقباض مداوم تونیک اسفنکتر خارجی مقعد به جلوگیری از اجابت مزاج کمک می کند.

این کانال مجرای مقعد را احاطه کرده و در زیر اسفنکتر داخلی مقعد قرار دارد و کاملا هماهنگ با آن عمل می کند تا از کنترل درست روده اطمینان حاصل شود.

ماهیچه اسفنکتر خارجی مقعد که عمدتاً توسط عصب رکتوم تحتانی، شاخه ای از عصب پودندال عصب دهی شده است، سیگنال های حسی و حرکتی را دریافت کرده که به هماهنگی انقباض و آرامش ارادی کمک می کند. این عصب امکان کنترل دقیق در طول فعالیت هایی مانند اجابت مزاج را فراهم می کند و برای جنبه های اجتماعی و بهداشتی زندگی هر شخص ضروری است.

ساختار اسفنکتر خارجی

اسفنکتر خارجی مقعد به سه قسمت زیر جلدی، سطحی و عمقی تقسیم می شود که هر کدام در عملکرد کلی و درست آن نقش دارند. بخش زیر پوست درست زیر پوست قرار دارد و توانایی تنظیم دقیقی برای کنترل انتشار گاز و مدفوع مایع فراهم می کند. بخش سطحی به بدن پرینه چسبیده و به تثبیت ساختارهای لگنی کمک می‌ کند، در حالی که بخش عمیق کانال مقعد را احاطه کرده و در حمایت از اندام‌ های لگنی نقش دارد.

بیماریها و اختلالات مربوط به ماهیچه های اسفنکتر مقعد

اختلالات اسفنکترهای داخلی و خارجی مقعد

به طور کلی می توان گفت دو سندرم بالینی که ممکن است از اختلال یا اختلال در آناتومی یا عملکرد کف لگن و اسفنکترهای مقعدی ناشی شوند، بی اختیاری مدفوع و انسداد مدفوع (همچنین به عنوان آنیسموس شناخته می شود) هستند.

به شکل تخصصی، از طرفی دو سندروم دیگر هستند به نام های تنگی پاپیلاری و دیسکینزی صفراوی است. تنگی پاپیلاری وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که مکانیسم اسفنکتر (باز شدن) مختل شود.

چه عواملی باعث آسیب به این ماهیچه ها میشوند؟

آسیب های اسفنکتری ممکن است در نتیجه جراحی مقعد یا رکتوم، ترومای مامایی یا آسیب های دیگر به راست روده رخ دهد. ترومای مامایی می تواند شامل پارگی، اپیزیوتومی یا استفاده از وکیوم یا فورسپس در هنگام زایمان باشد. آسیب اسفنکتر چگونه تشخیص داده می شود؟ بیماران باید تحت یک شرح حال کامل و معاینه فیزیکی قرار گیرند.

سایر دلایل دیگر عبارتند از: 

  1. جراحی ناشی از بیماریهای مقعدی (هموروئید، شقاق یا فیستول مقعد)
  2. تروما 
  3.  شرایط عصبی 
  4. پیری 
  5. یبوست مزمن یا اسهال
  6. پرتودرمانی
  7. بیماری های التهابی
  8. عفونت
  9. اسفنکتروتومی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه دربارهٔ «اسفنکتر مقعدی چیست؟ تقویت ماهیچه اسفنکتر داخلی و خارجی»

  1. اره والله منم توصیه میکنم هزاربارمیگم چه اشتباهی کردم قبل عمل قابل تحمل بود الان ۹روزهس روزشماری میکنم تاببینم خوب شدم

  2. سلام. مادرم بعد از جراحی هایپک دچار فیستول ادراری بین مثانه یا حالب به واژن شدن. ایا با لیزر میتونین درمان کنین؟

    1. hpvdarmanAdmin

      سلام اول برای معاینه باید تشریف بیارند. شماره تماس جهت تعیین نوبت و مشاوره: 02188871078