درمان خانگی کیست مویی

درمان خانگی کیست مویی (تخلیه کیست مویی در خانه)

کیست مویی کمر در قسمت دنبالچه هنگامی ایجاد می شود که موهای زائد بدن زیر در زیر پوست گیر می افتند. به همین دلیل سیستم ایمنی بدن دیواره ای در اطراف موها ساخته تا از بدن در برابر این موهای زائد محافظت کند. ساختن این دیواره باعث تشکیل کیست های بزرگ و کوچک مویی در این ناحیه میشود. روشهای درمان خانگی کیست مویی صرفا یک روش برای از بین بردن علائم آن هستند.

کیست های مویی در قسمت های مختلفی از بدن ممکن است تشکیل شوند. اما از آنجا که علت اصلی تشکیل آنها، فشار و اصطکاک در ناحیه بوده، در کمر و انتهای ستون فقرات بیشتر به وجود می آیند.

خطرات تخلیه کیست مویی در خانه

تخلیه کیست مویی در خانه

هیچ راه طبیعی برای خلاص شدن از شر کیست پیلونیدال وجود ندارد. پس قطعاً نباید سعی کنید به تنهایی در خانه یکی از آن ها را خودتان تخلیه کنید. بهترین روشی که پزشک هم آن را در آخر پیشنهاد میدهد، لیزر کیست مویی یا عمل جراحی است.

کیست های پیلونیدال می توانند در ابتدا برآمدگی های کوچک و بدون درد باشند. اما زمانی که اقدام به تخلیه کیست مویی در خانه کنید، معمولاً عفونی شده و باعث قرمزی، تورم، درد و زهکشی می شوند. کیست های پیلونیدال عفونی نیاز به مراقبت فوری با جراحی دارند تا کیست برداشته شود و چرک محبوس شده در داخل آن آزاد شود. برخی از افراد قبل از مراجعه به دکتر کیست مویی، با مشورت وی باید از آنتی بیوتیک استفاده کنند.

خطرات تخلیه چرک کیست مویی در خانه شامل موارد زیر است:

  1. خطر عفونت:

انواع کیست های مویی به دلیل قرار گرفتن در پوست نزدیکی دنبالچه، مستعد عفونت هستند. اگر ناحیه قبل از تخلیه به درستی تمیز و استریل نشود، خطر جذب باکتری به زخم زیاد است که منجر به عفونت خطرناکی می شود.

  1. تخلیه ناقص: 

درمان کیست مویی در خانه ممکن است تمام چرک ها و مواد زائد را به طور کامل از بین نبرد و منجر به عود کیست مویی شود. زهکشی ناقص همچنین می تواند باعث بزرگتر شدن توده مویی و دردناک تر شدن آن در طول زمان شود.

  1. آسیب به بافت اطراف: 

روش های تخلیه نامناسب می تواند منجر به آسیب به بافت اطراف، اعصاب و رگ های خونی شود. این عارضه می تواند منجر به افزایش درد، جای زخم و عوارض جدی تر شود.

  1. درمان طولانی: 

تلاش برای تخلیه کیست مویی در خانه ممکن است جستجوی درمان اصولی مناسب از یک پزشک متخصص را به تاخیر بیندازد. تاخیر در درمان می تواند منجر به بدتر شدن علائم، افزایش درد و زمان بهبودی طولانی تر شود.

درمان خانگی کیست مویی

درمان کیست مویی دنبالچه در طب سنتی

برخی از روشهای درمان کیست مویی بدون جراحی در خانه به طور عجیبی موثر هستند. در حقیقت میتوانند علائم بیماری را به حدی کاهش دهند که بیمار فکر کند برای همیشه سینوس پیلونیدال درمان شده است. در حالی که اینطور نیست و به محض قطع کردن درمان خانگی، علامت های بیماری هم برمیگردند.

اما میتوانیم بگوییم که برای درمان موقتی و تسکین علائم دردناک، روشهای زیر پیشنهاد میشوند:

درمان گیاهی کیست مویی

برخی از گیاهان و داروهای طبیعی که برای بهبود زخم و کاهش التهاب سینوس پیلونیدال استفاده می شوند عبارتند از:

آلوئه ورا

درمان خانگی کیست مویی با آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا که به دلیل خواص ضد التهابی و ترمیم کننده زخم شناخته شده است، می تواند به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده استفاده شود تا به تسکین و بهبودی کمک کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای تقریباً یک ماده جادویی برای مراقبت از پوست است. این یک آنتی اکسیدان با خواص ضد باکتری و ضد التهابی شگفت انگیز است که به کاهش بثورات، کورک و غیره کمک می کند و حتی از احتمال بیشتر عفونت جلوگیری می کند.

روش استفاده از روغن درخت چای برای کیست مویی:

2 تا 3 قطره روغن درخت چای را روی یک تکه پنبه بریزید، آن را روی محل کیست قرار دهید و آن را با چسب زخم محکم کنید. آن را هر بار چند ساعت روی پوست بگذارید و آن را دو بار در روز تکرار کنید تا کیست پیلونیدال بهبود یابد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای درمان خانگی کیست مویی دنبالچه

روغن نارگیل یکی از مواد طبیعی است که برای پوست بسیار مفید است. دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به درمان کیست مویی در خانه کمک می کند.

روش استفاده: نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل ارگانیک مایع شده را بردارید و آن را به مقدار زیاد روی کیست بمالید. دو بار در روز از آن استفاده کنید و هر بار دو ساعت بگذارید بماند.

درمان کیست مویی با زردچوبه

کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. مصرف زردچوبه یا استفاده موضعی از خمیر زردچوبه ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

نمک اپسوم برای درمان کیست مویی در خانه

عکس نمک اپسوم برای درمان کیست مویی در خانه

نمک اپسوم روی کیست پیلونیدال ممکن است به تخلیه چرک از کیست کمک کرده و سرعت پیشروی عفونت در بدن را کاهش دهد. چند فنجان نمک اپسوم را به حمام آب گرم ببرید. نمک ها را داخل تشت آب گرم بریزید. به خوبی هم بزنید تا یک محلول یک دست به وجود بیاید. روزانه به مدت 3 تا 20 دقیقه در آن بنشینید به طوری که ناحیه کیست مویی کامل داخل آب و نمک خیس بخورد.

ویتامین های خوراکی برای درمان کیست مویی در خانه

ویتامین های A، C و روی به بدن شما کمک می کنند تا آسیب دیدگی را ترمیم کند و نقش مهمی در بهبود زخم ایفا کند. شما می توانید به اندازه کافی این سه ویتامین را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید. اگر در حال بهبودی پس از جراحی هستید، باید مطمئن شوید که رژیم غذایی شما به اندازه کافی از این ویتامین ها را دریافت می کند. سعی کنید غذاهایی که سرشار از ویتامین A، C و روی هستند، مانند:

  • سیب زمینی شیرین و اسفناج (ویتامین A)
  • مرکبات و آب آنها، آب گوجه فرنگی (ویتامین C)
  • صدف، گوشت گاو و غلات غنی شده (روی)

در صورتی که به هر یک از این مواد خوراکی آلرژی داشتید، حتما با متخصص کیست مویی مشورت کنید.

درمان کیست مویی با داروهای مسکن بدون نسخه

داروهای بدون نسخه برای درمان خانگی سینوس مویی کمر

داروهای ضد درد می توانند به شما کمک کنند زمانی که در کمرتان کیست دارید احساس بهتری داشته باشید. بیشتر افراد برای راحت ماندن فقط نیاز به استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) دارند. 

آنتی بیوتیک های بدون نسخه

می توانید استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (موترین، ادویل) را برای تسکین درد امتحان کنید. با کمترین دوز توصیه شده شروع کنید. اگر کافی نبود، می توانید دوز بالاتری را امتحان کنید. فقط مطمئن شوید که از مقدار توصیه شده تجاوز نکنید یا دارو را بیشتر از آنچه سازنده توصیه می کند مصرف نکنید.

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا داروهای خاصی مصرف می کنید، استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است برای شما بهتر باشد. دکتر می‌ تواند به شما در تصمیم‌ گیری ایمن‌ ترین گزینه کمک کند.

داروهای ضدالتهاب تجویز پزشک

کیست‌ های مویی در نزدیکی سطح پوست رشد می‌ کنند، بنابراین وقتی برداشته می‌ شوند، تنها یک زخم کوچک باقی می‌ ماند. اما اگر کیست بسیار بزرگی داشتید یا عفونتی داشتید که گسترش یافته بود، زخم شما ممکن است بسیار بزرگتر باشد. اگر جراحی کیست مویی با روشهای سنتی داشته باشید و زخم بزرگ‌ تر باشد، ممکن است پزشک شما داروهای مسکن تجویزی را توصیه کند.

ترکاندن کیست مویی در خانه

مجله پزشکی معتبر mirascare.com در این باره میگوید؛

A pilonidal cyst looks exactly like a pimple, just bigger and you may feel like popping it but doing so will not treat it.

کیست پیلونیدال دقیقاً مانند یک جوش به نظر می رسد، فقط بزرگتر است و ممکن است احساس کنید که آن را ترک کنید، اما انجام این کار باعث درمان آن نمی شود.

بر خلاف یک جوش معمولی، کیست مویی پر از مو و چرک است که وقتی آن را بترکانید یا فشار دهید، نمی‌توانید آن را به طور کامل تخلیه کنید.

گاهی اوقات ترکیدن آن باعث تحریک بیشتر و ایجاد عفونت می شود. همچنین می تواند بر روی بدن شما جای زخم باقی بگذارد.

جراح پروکتولوژیست و جراح عمومی در هر شهری می تواند این بیماری را به طور کامل درمان کند.

قبل از اینکه دنبال روشهای درمان در خانه باشید، از این موضوع مطمئن شوید که پزشکان چه روش هایی برای درمان قطعی آن پیشنهاد می دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه دربارهٔ «درمان خانگی کیست مویی (تخلیه کیست مویی در خانه)»

  1. دوهفته ای هست که بیرون زدگی از بالای باسنم به اندازه یک عدد لوبیا هستش رفتم دکتر یکسری داروی عفونت داد بهم و فقط خارش داشتم حال خوب شدم ولی اون حالت همانطور هستش مثل یک عدد لوبیا آویزون هستش آیا وایسم تا خوب بشه یا به دکتر مراجعه کنم ممنون از شما که پاسخ میدهید

  2. سلام بنده دو ماهو نیم میشه عمل کیست مویی باز انجام دادم والان تغریباً از یک سوم کمی کمتر ماند و پر نمیشه وهیچ علائمی هم ندار و تقریبا یک ماه دیگه هم شاید خوب نشه آیا مشکلی دارد (لطفا جواب دهید خیلی پریشانم)